Ombygning af færger giver ikke problemer
Ombygningen af HH Ferries' to færger Tycho Brahe og Aurora til batteridrift giver ikke kapacitetsproblemer, selv om de to færger begge skal på et cirka fire uger langt værftsophold. Rederiets reservefærge tager over under ombygningen, oplyser HH Ferries til Maritime Danmark.
”Det er endnu ikke besluttet, hvilket værft, der får ombygningsopgaven. Når de to færger tages ud af drift, træder vores femte færge bare til i stedet, som normalt ved værftsophold, så der er ikke brug for indchartret tonnage”, siger direktør Henrik Rørbæk, HH Ferries, til Maritime Danmark.
I forbindelse med de regelmæssige eftersyn i efteråret 2016 vil man lave nogle forberedelser samt planlægge selve ombygningsarbejdet med blandt andet installationen af batterierne, der finder sted i 2017. Det er ifølge Henrik Rørbæk ikke muligt i forbindelse med eftersynene i 2016.
Rederiet er blandt de første i verden, der overgår til ren batteridrift med så store færger, som anvendes på en højintensiv rute som Helsingør-Helsingborg. Efter omlægningen vil færgernes havneophold og overfartstid være uforandret i forhold til i dag. Skibene oplades ved hvert havneophold med el fra nybyggede ladestationer.
Ombygningen er den største enkeltstående projektinvestering i rederiets historie og kommer til at koste omkring 241 millioner kroner. EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, INEA, støtter projektet med cirka 96 millioner kroner.
Redaktionen