Officerer trækker rederi i Arbejdsretten

Danske Færger - der ejer Bornholmerfærgen - bliver nu trukket i både by- og arbejdsretten af Søfartens Ledere. Det sker efter, at rederiet har opsagt fire officerer, der ifølge fagforeningen deltog i den tidligere varslede konflikt.

”Det er simpelthen uanstændigt”, siger Pernille Sædam Marstal, der er advokat i Søfartens Ledere. ”Sådan behandler man bare ikke sine dygtige og loyale medarbejdere, der har været mange år i virksomheden.”

Søfartens Ledere beskriver på sin hjemmeside hændelsesforløbet således:

”Pernille Sædam Marstal hentyder til den på alle måder urimelige opførsel, som de fire afskedigede officerer (to skibsførere, en overstyrmand og en styrmand) har været udsat for i Danske Færger A/S. Forholdene er så grelle, at Søfartens Ledere nu går hele vejen for at stille rederiet til regnskab for både aldersdiskrimination, usaglige opsigelser og organisationsfjendtlig adfærd.

Ingen af de fire opsigelser er sagligt begrundede. Faktisk har Bornholmerfærgen, ifølge egne oplysninger, brug for alle fire officerer. I februar planlagde Danske Færger A/S at reducere medarbejderstaben som følge af salget af færgen Dueodde og den kommende indsættelse af den nye hurtigfærge Leonora Christina.

Det blev på det tidspunkt oplyst, at rederiet ville få behov for at reducere antallet af styrmænd med to medarbejdere. Siden har to styrmænd sagt deres job op, hvorved antallet af styrmænd svarede til rederiets behov. Alligevel har Danske Færger A/S fyret to styrmænd, der deltog i det lovlige konfliktvarsel.

Den 16. februar 2011 fik officeren, der var talsmand for skibsførerne, besked om, at det ikke ville blive nødvendigt med afskedigelser blandt rederiets skibsførere. Intet i rederiets behov har ændret sig siden februar, men alligevel blev både talsmanden og skibsfører Steen Jepsen efterfølgende afskediget. Efter opsigelserne, står rederiet uden udnævnte skibsførere i færgen ”Villum Clausen”.

”Det er da pudsigt,” som advokat Pernille Sædam Marstal fra Søfartens Ledere udtrykker det, ”at først er der ingen skibsførere, der skal fyres – så er der to – og sjovt nok er det de eneste to skibsfører (ud af otte, red.), som deltog i det lovlige konfliktvarsel, sammen med kollegerne i Scandlines, HH Ferries og Bornholmerfærgen. Det er et angreb på Søfartens Ledere og vores medlemmer,” siger Pernille Sædam Marstal.

Rederiet valgte i den forbindelse med fyringerne også at se stort på, at talsmanden ikke blot var særligt beskyttet som talsmand, men dobbelt- beskyttet, da han tilmed var medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem.

Forud for opsigelserne blev særligt skibsfører Steen Jepsen udsat for massive trusler og anden organisationsfjendtlig adfærd fra rederiets ledelse.

Den 5. maj, blev han kaldt til møde på rederiets direktionsgang, hvor HR-chef i Danske Færger A/S, Henning Boe forsøgte at true ham til at trække sin fuldmagt til den lovligt varslede konflikt tilbage.

Dagen efter blev skibsføreren kontaktet igen – denne gang telefonisk af driftschef Hans-Henrik Simonsen – der lagde yderligere pression på Steen Jepsen, og opfordrede ham til at ”tænke sig godt om.”

Søfartens Ledere betragter opsigelserne – og særligt opførslen, truslerne og pressionen overfor skibsfører Steen Jepsen under mødet med HR Chef Henning Boe den 5. april og under den efterfølgende telefonsamtale med driftschef Hans-Henrik Simonsen, som utilbørlig, stærkt kritisabel og dårlig opførsel, og som bodspådragende, organisationsfjendtlig adfærd.

Den 6. april, dagen efter Steen Jepsens møde med Henning Boe, klagede Søfartens Ledere over chikanen til både Danske Færger A/S og Bilfærgernes Rederiforening. I klagen blev det forlangt, at de fremsatte trusler og udtalelser blev trukket tilbage. Det er ikke sket. Skibsfører Steen Jepsen er derimod blevet fyret. Derfor indbringer Søfartens Ledere nu sagen for Arbejdsretten.

I forbindelse med afskedigelserne af de to styrmænd, valgte Danske Færger A/S også at se stort på det overenskomstmæssige, objektive opsigelseskriterium (SIFU), som betyder, at opsigelser i tilfælde af nedskæringer skal ske sådan, at de seneste ansatte opsiges først.

Ingen af de opsagte styrmænd var blandt de seneste ansatte i rederiet. Alle de opsagte officerer havde derimod meget lang anciennitet, herunder den afskedigede talsmand og medarbejdervalgte bestyrelsesmedlem. Som den mest erfarne officer i rederiet, kunne han have fejret sit 40-års jubilæum til efteråret.

Begge de opsagte styrmænd er over 65 år, og den opsagte talsmand for skibsførerne er med en alder på 62 år den ældste kaptajn i rederiet. Søfartens Ledere betragter derfor opsigelserne af skibsførernes talsmand, overstyrmanden og styrmanden som brud på lov imod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet på grund af alder.

Søfartens Ledere har i dag, den 10. maj 2011, afsendt en anmodning til Bilfærgernes Rederiforening om det obligatoriske fællesmøde, inden sagerne indbringes for Arbejdsretten. Her skal Danske Færger A/S forsvare sin organisationsfjendtlige adfærd, samt de begåede brud på overenskomsten i forbindelse med opsigelsen af de fire officerer.

Skibsofficerernes forening har ligeledes skriftligt kontaktet Danske Færger A/S vedrørende de usaglige opsigelser af de fire officerer. Det er første, formelle skridt, inden sagerne indbringes for Byretten.

Her vil Danske Færger A/S blive stille til regnskab for de ulovlige opsigelser og den aldersdiskrimination rederiet har udvist i relation til de berørte medarbejdere”.

Direktør for Bornholmerfærgen John Steen-Mikkelsen har kun hovedrysten tilovers for stævningen.

"Vi har ikke truet nogen eller brudt overenskomsten. Vi har reageret på den situation, at vi har været for mange i rederiet, og at vi har måtte tilpasse virksomheden", sigerJohn Steen-Mikkelsen til DR P4 Bornholm.

Rederiets ledelse afventer nu fagforeningens stævning til Byretten.

"Søfartens Ledere er ude på en gal vej. Vi har blot gjort, hvad der står i vores ret, og hvad vi har fundet nødvendigt for at få virksomheden på ret køl igen", siger Steen-Mikkelsen.

Kilde: Søfartens Ledere og DR P4 Bornholm

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

15.08.2025Maritimedanmark.dk

DFDS nedjusterer forventningerne

15.08.2025Maritimedanmark.dk

Marie Maersk driver ud for Liberia

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib i brand ud for Liberia

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Torm overskud på 122 mio. dollar

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Norden overskud på 84,5 mio. dollar

13.08.2025Maritimedanmark.dk

USA vil kæmpe imod klimaaftale for skibsfarten

12.08.2025Maritimedanmark.dk

Finnlines udvider North Sea-service med Gdynia

12.08.2025Maritimedanmark.dk

Rygter om opkøb sender Zim-aktier i vejret

Jobmarked

Se alle

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

17.08.2025

Skoleskibet Danmark

Hovmester til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger hovmester til fast stilling på 1:1 ordning. Det Blå Danmark efterspørger dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

23.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Skoleskibet Danmark

Maskinchef til Skoleskibet DANMARK

Vil du være med til at uddanne fremtidens søfolk og sikre teknikken ombord på Skoleskibet DANMARK? MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger maskinmester til en fast stilling med udmønstringer på 1:1 ordning og periodevis arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Assessor Initial Awareness Training (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course covers training to acquire the necessary knowledge which underpin the tasks to be performed as an Assessor. This awareness course is for individuals within an organization who are prospective assessors seeking an understanding and familiarization of assessment methods within the workplace.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course