Øfærge eksperimenterer med batteridrift
For at skære i driftsomkostningerne og samtidig skabe et næsten miljørigtigt skib inden for dansk færgefart, er Struer Kommune - der ejer færgeoverfarten Kleppen-Venø - gået sammen med Hvide Sande Shipyard om at afprøve en batteribank ombord på Venø Færgen.
Formålet med manøvren er at driftsomkostningerne på færgens generatorer skal ned. Generatorerne leverer strøm til pumper, hovedmotor, brandslukningsudstyr med mere.
”Kigger man på det samlede billede i forbruget i dag ligger det på 12 KW pr. time. I betragtning af at lysmaskinen kan producere 86 KW pr. time, er det jo lige før det er en form for overkill. Den store dimensionering hænger sammen med worst case scenario i tilfælde af brand ect.”, siger overfartsleder Søren Adsersen til Magasinet Maritime Danmark.
At der er mange penge at spare med det ny oplæg er overfartslederen ikke spor i tvivl om. Lysmaskinen ombord på færgen kører 20 timer i døgnet. I den resterende tid hentes der landstrøm.
”For at nedbringe omkostningerne placerer vi 25 store batterier i en såkaldt bank ombord. Når strømniveauet falder i banken starter lysmaskinen automatisk opladning af batterierne. De matematiske beregninger viser, at den vil kører ca. 4 ½ time i døgnet modsat nu, hvor maskinen arbejder 20 timer. Vi får billig strøm, færre driftstimer på lysmaskinen og billigere vedligehold”, siger Søren Adsersen, der sammen med seniorprojektleder Martin Larsen, Hvide Sande Shipyard, er ophavsmanden bag forsøget på Venø Færgen
Målet er at samle erfaringer. Viser det sig at det er en succes, så står hovedmotoren for skud den dag den skal skiftes.
”Så installerer vi en E-motor og en endnu større batteribank. Herefter er Venø Færgen 100 procent eldreven. Motorerne ombord har fem år tilbage. En hovedmotor på en færge som denne holder i snit 10 år med det antal havnemanøvre vi har. Om året er det 36.000 havneanløb”.
Forsøget følges med stor opmærksomhed blandt de øvrige færgerederier inden for
samarbejdet de kommunale ø-færger Færgesekretariatet med hovedkvarter i Ærøskøbing.
Læs hele artiklen om Venø Færgen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: