Obligatorisk vejning øger sikkerhed
IMO’s underkomité for farligt gods, faste ladninger og containere (DSC) anbefaler ny international (SOLAS) regulering, som fastlægger, at containere ikke må transporteres til søs, før de er vejet, og afskiberen har informeret skibet om den korrekte vægt af dem.
Der er tale om et initiativ, som Danmark har været med til at igangsætte og fremme i IMO. Baggrunden var gentagne kollaps i containerstakke, overbordfald af containere og en række skibsulykker, hvor det efterfølgende viste sig, at der var store forskelle mellem den angivne og den faktiske vægt af de ombordværende containere.
Da containerskibe bliver større og større, har det stor betydning for skibets stabilitet og dermed også sikkerheden, at man kan beregne den samlede vægt af lasten.
Forslaget til ny SOLAS-regulering forventes godkendt af IMO’s søsikkerhedskomité (MSC) i 2014.
Den korrekte vægt kan fastlægges på to måder. Det kan ske ved at veje den lastede container på en godkendt vejestation eller ved – efter en godkendt metode – at sikre, at de enkelte enheder i containeren vejes og sammenlægges med containerens egenvægt.
Kilde. Søfartsstyrelsen