Ø-pas giver kunder på færgerne
De danske øer fik for to år siden deres eget pas. Det er blevet så stor en succes, at passene hvert år bliver revet væk af turisterne, der strømmer til øerne, som oplever flere besøgende, mere aktivitet og øget omsætning i butikker og restauranter. Det gavner også ø-færgerne.
”Ø-passet er blevet en stor succes og er et unikt brand, der har vist sin styrke i at markedsføre de danske øer og tiltrække både udenlandske og danske turister. Der er gået sport i at ’samle på øer”, siger sammenslutningens formand Dorthe Winther.
Øerne kom for alvor på turisme-landkortet, da Sammenslutningen af Danske Småøer i 2016 som et forsøg udviklede et ø-pas med præsentationer af 35 øer med færgeadgang. Ø-passene blev revet væk, så i 2017 blev projektet i 2017 udvidet til 200.000 ø-pas med støtte fra Erhvervsministeriets landdistriktspulje. Antallet af øer blev samtidig udvidet til 37.
Sammenslutningen af Danske Småøer overdrager nu konceptet for ø-pas til Landdistrikternes Fællesråd, der som landsdækkende organisation, kan føre konceptet videre og sikre dets overlevelse og fremgang. Hos Landdistrikternes Fællesråd glæder sig over, at ø-passet bliver en integreret del af rådets arbejde.
”Vi ønsker at styrke vækst og udvikling på de danske øer. Med overtagelsen af ø-passet fortsætter vi den proaktive indsats for at tiltrække endnu flere danske og udenlandske turister til øerne, som Sammenslutningen af Danske Småøer har igangsat med stor succes. Jeg ser frem til samarbejdet med de forskellige aktører”, siger formand Steffen Damsgaard hos Landdistrikternes Fællesråd.
Steffen Damsgaard understreger, at videreførelsen af ø-passet er afgørende i forhold til at sikre fuldt udbytte af udvidelsen af landevejsprincippet, som et bredt flertal i Folketinget har vedtaget. Det har på grund af billigere billetter fået flere til at bruge ø-færgerne udenfor højsæsonen.
”Der er ingen tvivl om, at vores øer er blevet en langt mere attraktiv destination, nu hvor prisen på færgerejsen er bragt markant ned. Det har fået øjnene op for de danske øers mange muligheder hos langt flere danske og udenlandske besøgende, så vi har alt mulig grund til at tro, at den succes vil give endnu flere stempler i de flotte ø-pas i de kommende år”, siger Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier.
I ø-passet er hver ø præsenteret med kort, foto, faktaoplysninger om hvad der kan ses og opleves på øen samt en QR-kode til øens hjemmeside. I et blankt felt ved præsentationen af den enkelte ø kan turisten fra en plade på havnen eller færgen gnide en silhuet af øen over med en særlig pen og på den måde samle på ø-mærker. Denne gimmick er turisterne vilde med og konkurrerer gerne med familie og venner om, hvem der har besøgt flest øer.
Landdistrikternes Fællesråd overtager ansvaret for driften og videreudviklingen af ø-passet pr. 1. februar 2018.
Kilde: Landdistrikternes Fællesråd