Nyt VTS-system ved Femern Bælt
Femern A/S - der står for etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt - vil etablere et VTS-system der skal sikre. at skibstrafikken gennem bæltet kan afvikles sikkert, mens det store byggeprojekt står på.
”Som ansvarlig bygherre for verdens længste sænketunnel føler vi hos Femern A/S en stor forpligtelse overfor de mange skibe, der sejler i Femern Bælt til daglig. Sikkerheden skal være høj, både for skibene og for vores medarbejdere”, siger adm. direktør for Femern A/S, Claus F. Baunkjær til DR P4 Sjælland.
Der vil være stor aktivitet på havet især ved uddybning af havbunden og ved transport og nedsænkning af tunnelelementer, i de knap syv år det tager at bygge Femern Bælt tunnelen.
47.000 skibe sejler hvert år gennem Femern Bælt, hvortil kommer godt 38.000 færgeafgange mellem Rødbyhavn og Puttgarden. På den baggrund har Søfartsstyrelsen bedt Femern A/S gennemføre en risikoanalyse for byggefasen, og det er den der nu munder ud i etableringen af et døgnbemandet VTS-system med tilknyttede vagtskibe.
Kilde: DR P4 Sjælland