Nyt skibsdesign fungerer som et sejl
Fremtidens handelsskibe bliver måske hjulpet frem af vinden uden at bære sejl. Et nyt innovativt design kan sikre skibe en reduktion i brændstofforbrug på 60 procent - og reducere udstødningsgasserne med 80 procent. Gennemførte modelforsøg er meget lovende.
”Efter at have regnet og testet modellen er vi kommet frem til, at den gale nordmands idé er temmelig smart”, siger professor Kevin Knowles ved Cranfield-universitetet til norske NRK.
’Den gale nordmand’ er Terje Lade, som er manden bag det nye design ved ’vindskibet’. Han har fået modellen testet i en vindtunnel på Cranfield Universitet og professoren og forskerne er positivt overraskede over, at resultatet viser en fart under optimale vindforhold på omkring 14 knob.
Vind-skibet er designet med konvekse sider, hvilket er med til at udnytte især vind, der kommer skråt forfra, som fremdrift. Vinden løber rundt om skibets ene side, mens den anden side ikke får meget vind. Dermed opstår et undertryk på langs, som hiver skibet fremad, hævder Terje Lade. Og som altså er underbygget i tests på universitetet.
Skibene vil dog forsat være afhængige af også at have en motor, som Terje Lade forestiller sig skal drives af naturgas.
Terje Lade forsøger lige nu at sælge idéen til rederier, værfter og konsulentfirmaer.
Kilde: NRK og Ingeniøren