Nye svenske isbrydere sejler på metanol

Den svenske regering har givet grønt lys til bygning af to nye isbrydere. Designet af skibene er lagt i hænderne på Aker Arctic Technology, med et krav om at de senest i 2030 skal være i stand til at sejle på fossilfrit brændstof.

Grafik: Aker Arctic Technology.

Aker Arctic Technology har nu barslet med et 120 meter langt design - Aker ARC 130 S - drevet frem af fire dieselgeneratorer, i første omgang med HVO som brændstof, men med mulighed for ombygning til biometanol.

Skibene får en udholdenhed på 28 døgn, og kapacitet til 54 personer.

Isklassen er PC 4.

Referingen har afsat 3,4 milliarder svenske kroner til skibene, og Sjöfartsverket skal nu ud og finde et egnet sted at bygge de isbrydere.

Kilde: NyTeknik

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen vælger finsk partner til eldrevne hurtigfærger

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Dronning Mary navngiver Danmarks første elektriske slæbebåd

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen udvikler nyt ro-ro-skib koncept

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Northern Offshore Services bestiller otte CTV'er

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Legend of the Seas får vand under kølen

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Første billeder af Molslinjens ny el-hurtigfærger

28.08.2025Maritimedanmark.dk

Mibau Stema kontraherer nye skibe

04.08.2025Iron Pump A/S

Sponseret

Royal Caribbean and Meyer Turku rely on IRON Pump for the worlds’ largest cruise ships

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle