Nye havmøllefartøjer er måske for små
Operatør af havmølle installationsskibe A2Sea’s COO Hans Schneider advarede torsdag på SMM Offshore Dialog konferencen i Hamburg, om at branchens fartøjers kapacitet var ved at komme bagud i forhold til efterspørgslen i Europa. Det kan ende med, at man står med ”multi-ubrugelige” skibe.
”Typisk afskrives skibe over 15 til 30 år, så hvis de efter to år allerede har for lille kapacitet, har man en udfordring, og industrien har en udfordring. Havmølletransport ændrer sig fra at være et pionerområde til en reel rederivirksomhed og dette er nu for store operatører. Det vil kræve store investeringer, og der skal ske en konsolidering til at understøtte dette”, sagde Hans Schneider.
A2Sea’s nyeste skibe er kun to år gamle, men allerede på grænsen af deres formåen. De arbejder på at installere 165-meter høje vindmøller på havet i 2015. Men i 2020 vil disse gigantiske strukturer nå højder på 200 meter.
Schneider mener at vejen frem er at skifte fra multi-purpose skibe til specialiserede fartøjer, der kan håndtere enten fundamentkonstruktion eller turbineinstallation.
”Forsøger at gøre begge dele med én type fartøj vil det efterlade operatører med”multi-ubrugelige” enheder i stedet”, sagde Hans Schneider.
Investeringer er nøglen, men Schneider hævdede, at investorerne har brug for en stabil energipolitik i Europa for at se attraktive muligheder på lang sigt og investere penge i nye fartøjer.
Kilde: TradeWinds