Ny Scandlines færge tæt på færdiggørelse

Byggeriet af den nye Scandlines færge, E/F Futura på Cemre er ved at gå ind i den sidste fase. Færgen her været i flydedok for blandt andet at få bunden rengjort og malet Bunden samt thrusterne er malet med silikonemaling, så skibet kan glide energirigtigt gennem vandet.

Foto: Scandlines

Ud over malerarbejdet blev også den forreste thruster monteret under dokningen, mens den agterste, der har været i vandet siden søsætningen i november, skulle renses og males.

Under opholdet i dokken blev pullerterne til den automatiske fortøjning, som skal passe nøjagtigt i færgelejerne, samt tilkoblingen til ladetårnene i havnene i henholdsvis Rødby og Puttgarden målt op.

Fra september 2025 vil skibets batterisystem kunne oplades på blot 12 minutter i både Rødby og Puttgarden.

Nu ligger Futura atter ved udrustningskajen, hvor hun skal gøres helt færdig. Alle hjælpesystemer skal testes, og derefter skal hun på prøvetur, hvor alle de såkaldte Sea Acceptance Tests kan begynde. Her bliver alle skibets systemer testet med fuld belastning under tilsyn af Søfartsstyrelsen og klassen Lloyd’s Register.

”SAT-testene varer én til to uger, hvor skibet er ude at sejle, med mulighed for at skifte besætning morgen og aften. På den måde kan vi hele tiden have de håndværkere og teknikere ombord, som er nødvendige for at udføre rettelser og justeringer, i stedet for at alle skal være med hele tiden,” forklarer Rasmus Nielsen, Naval Architect hos Scandlines.

Når også SAT-testene er gennemført succesfuldt, og skibet derpå er leveret til Scandlines, kan E/F Futura begynde den lange tur hjem til Rødbyhavn, hvor en del af den kommende besætning er ved roret.
Færgen bliver officielt navngivet ved en ceremoni i forbindelse med indsættelsen på Femern Bælt senere i 2024.

-mauh

Futura

Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Overfartstid: 45 minutter (fra 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Investering: 80 millioner EUR

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen vælger finsk partner til eldrevne hurtigfærger

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Dronning Mary navngiver Danmarks første elektriske slæbebåd

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen udvikler nyt ro-ro-skib koncept

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Northern Offshore Services bestiller otte CTV'er

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Legend of the Seas får vand under kølen

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Første billeder af Molslinjens ny el-hurtigfærger

28.08.2025Maritimedanmark.dk

Mibau Stema kontraherer nye skibe

04.08.2025Iron Pump A/S

Sponseret

Royal Caribbean and Meyer Turku rely on IRON Pump for the worlds’ largest cruise ships

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle