Ny rapport advarer mod Femern-tunnel
En ny rapport, der er udarbejdet af det tyske forskningsinstitut DIW Econ på foranledning af rederiet Scandlines, viser at Femern-tunnellens økonomi ikke kan hænge sammen. Scandlines vil kunne tilbyde billetpriser på 2/3 af tunnellens budgetterede priser og stadig tjene penge, skriver Berlingske.
”Det vil betyde, at tunnelforbindelsen vil miste indtægter, og dermed vil den nødvendige tilbagebetalingsperiode blive på over 50 år. Det eneste scenarie, vores modeller kan udregne, hvor færgesejladsen ikke vil stjæle kunder, er et scenarie, hvor billetprisen på tunnelen er så lav, at indtægterne slet ikke kan dække afbetaling og renter på lån til byggeriet”, siger rapportens forfatter, Ferdinand Pavel, til Berlingske.
Femern projektet er i forvejen ramt af, at den forventede bevilling fra EU’s infrastrukturfond på 13 milliarder EUR, er blevet reduceret til kun 4,4 milliarder. Der er dog mulighed for at få flere midler i 2018, hvis der er penge tilbage i puljen, som ikke er brugt. I 2020 åbner en ny ansøgningsrunde.
Rapporten fastslår, at hvis Scandlines sænker priserne på færgeoverfarten til et for rederiet tåleligt, men stadig rentabelt niveau, kan Femern projektet ikke være tilbagebetalt af brugerne i løbet af de 50 år, der regnes med.
Femern-selskabet afviser kritikken af beregningerne for projektets økonomi i rapporten, hovedsageligt med den begrundelse, at rapporten er bestilt af Scandlines og at det ikke er første gang, at rederiet forsøger at lægge hindringer i vejen for tunnelprojektet.
Andre beregninger som fagbladet Ingeniøren har fået eksperter til at foretage, viser også, at finansieringen af Femern-projektet får svært ved at hænge sammen. Blandt andet fordi nogle af de tal, der er brugt fra selskabets side er fremskrivninger af flere år gamle priser.
Kilde: Berlingske