Ny Læsø-færge et lille skridt nærmere
Læsø Kommune har på det seneste møde diskuteret anskaffelsen af en ny og større færge med deltagelse af en advokat. Der blev ikke truffet endelig beslutning, da det først skal undersøges, hvilke muligheder, der findes i forhold til ønsker og udbudsregler oplyser Læsøs borgmester til Maritime Danmark.
”Nu skal advokaterne lige have tid til at kigge på vores ønsker til en ny færge og finde ud af, hvilke krav, der skal stilles i en prækvalifikation rettet mod værfterne. Når vi får en tilbagemelding, træffer vi beslutning om, hvordan vi kommer videre med projektet”, siger Læsøs borgmester Tobias Birch Johansen til Maritime Danmark.
Ifølge borgmesteren har man en række ønsker til den nye færge. Den skal kunne medtage cirka 600 passagerer og omkring 180 personbiler. Færgens overfartstid skal helst ned på en time og 15 minutter mod nu cirka 1½ time. Desuden bliver der sandsynligvis tale om et dobbelt-ender fartøj, der sejler på diesel eller gas.
Der går dog et stykke tid inden den endelige beslutning træffes, da færgen skal i EU-udbud og der først skal gennemføres en prækvalifikationsrunde.
Ifølge Tobias Birch Johansen har man blandt andet kigget på den nye Samsø-færge Prinsesse Isabella som muligt forbillede for den kommende færge. Besejlingen af Læsø er dog anderledes, da der mellem Læsø og Frederikshavn passeres flere lavvandede områder, der begrænser både dybgang og hastighed, hvilket stiller anderledes krav til en ny færge.
Borgmesteren påpeger, at fordelen ved en dobbelt-ender færge er, at der ikke skal bruges tid på at vende i forbindelse med lastning og losning. Konstruktionen af en dobbelt-ender færge vil desuden ikke kræve ombygning af færgelejerne.
De endelige beslutninger er indtil videre udskudt på ubestemt tid, da sagen først kommer på Kommunens dagsorden igen, når der er et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, hvordan det videre forløb skal være.
Hvis politikerne giver grønt lys for bygning af en ny stor færge, der vil kunne være klar til indsættelse i 2019, er det planen at beholde den ene af de to nuværende færger - Margrete Læsø - i reserve, med mulighed for at leje den ud til andre færgeselskaber med behov for en afløserfærge. Den anden færge, Ane Læsø, vil blive solgt.
Kilde: Redaktionen