Nu skrottes Mie og Mai Mols
Skrot- og Nedrivningsfirmaet, JATOB Aps - Orlas Produkthandel er ved at tømme hurtigfærgen Mie Mols for den sidste indmad, og mandag begynder selve ophugningen i Frederikshavn. Firmaet med hovedkontor i Bjerringbro købte sidste år færgen af Mols-Linien for et stadig ukendt beløb.
”Det er da sørgeligt at skrotte to relativt nye færger, men det er jo mit arbejde, så det tænker jeg egentlig ikke så meget over”, siger Heine Thomassen, daglig leder på pladsen i Frederikshavn, som selv har rejst med Mie Mols to gange i skibets knap 18-årige levetid til kanalfrederikshavn.
De to færger blev designet og bygget på Danyard Værftet i Aalborg i 1996, hvor Mie Mols søsat i juli samme år og Mai Mols i oktober tre måneder senere, og i løbet af 2011 blev de taget ud af drift.
Mols-Linien har prøvet at sælge de to hurtigfærger, men selv efter at prisen blev sat ned fra 7,5 millioner euro til kun 2,5 millioner euro, lykkedes det ikke, da SeaJet færgerne er for dyre i drift.
”Vi havde hellere set, at de to SeaJet færger var fortsat med at sejle et eller andet sted i verden, men det var desværre ikke muligt at sælge dem til dette formål”, siger fra Mikkel Hybel, marketingschef ved Mols-Linien.
Inden Mie Mols kom til Frederikshavn 11. maj 2013, har rederiet selv tømt skibet for reservedele som møbler, køkkener og andet interiør med henblik på videresalg. JATOB har på det seneste været i gang med afmontering af blandt andet rør, kabler, isolering med videre.
”Vi har haft Mie Mols siden sommeren 2013, men afmonteringen har først virkelig taget fart her før jul. Det er jo et kæmpe arbejde, som man tager i etaper, men mandag er vi klar til at begynde ophugningen. Det bliver en opgave, der skal ordnes på 10 arbejdsdage, så vi begynder fra tidlig morgen klokken 6 til sen eftermiddag klokken 18”, siger Heine Thomassen.
JATOP Aps har også opkøbt søsterskibet Mai Mols, som de modtager tirsdag den 25. februar. Skibet vil så blive hugget op i løbet af foråret.
Kilde: kanalfrederikshavn