Norske redere: Stop brug af fuel i Arktis

Norges Rederiforbund presser på for et forbud mod at skibe bruger tung fuelolie som brændstof i Arktis. Rederiforbundet føjer sig dermed til rækken af aktører, der vil beskytte de sårbare farvande. Norske myndigheder går i forrest og vil have det på IMOs dagsorden. Det sker dog næppe i år.

Arkivbillede fra olieudslip i Grønland.

”Norges Rederiforbund vil arbejde for et internationalt forbud mod brug af tung fuelolie som drivstof for skibe i Arktis. Dette vil reducere det totale volumen af tung fuelolie i Arktis og dermed mindske risikoen for uheldsudslip af tung fuel med de store konsekvenser dette kan have for det sårbare miljø”, siger Sturla Henriksen, administrerende direktør i Rederiforbundet.

Et internationalt forbud mod brug af tung fuel i Arktis kan ramme 6.000 fartøjer. Det vil også ramme medlemmer i Rederiforbundet. Selv om enkelte af medlemmerne ikke er specielt begejstrede, har bestyrelsen behandlet spørgsmålet to gange og vedtaget det.

De fleste skibe som bliver omfattet af et forbud sejler mellem havne i nordlige dele af Rusland, Canada og Alaska. Et fåtal af dem er norske eller knyttet til norsk aktivitet. Rederiforbundets bekymring er ikke klimahensynet, men den skade et uheld med oliespild kan få.

Miljøkomiteen i IMO, MPEC, har møde i London i begyndelsen af juli. Et forbud mod tung fuel står ikke på dagsordenen til afstemning. Men det internationale pres øges. Norge har sammen med Canada, Finland, Tyskland, Nederland og USA sendt et forslag om at tage emnet op.

Tor Christian Sletner, chef for miljøområdet i Norges Rederiforbund, er med på de forberedende møder i denne uge. Han siger, at der arbejdes på at få brug af tung fuelolie på dagsordenen. Men en beslutning, der kræver, at mange lande går sammen og bliver enige, kan tage lang tid, ifølge Sletner op til flere år.

Et forbud kan øge brændstofomkostningerne for rederier som sejlere i norske nordlige farvande, der iblandt Svalbard. Forbuddet vil også gælde skibe som sejler til og fra Grønland, Island, Rusland, Canada og Alaska i USA. Det vil også omfatte skibe som sejler mellem Europa og Asien via Nordøstpassagen samt krydstogtskibe, der besøger arktiske områder.

EU-Parlamentet vedtog i foråret også at arbejde for et internationalt forbud mod brug af tung fuel via IMO. Dersom det tarer for lang tid at få et FN-forbud på plads, truer EU med at lukke sine havne for skibe, der bruger tung fuel på vej mod eller kommer fra Arktiske områder.

I Antarktis på den sydlige halvkugle er der allerede forbud mod brug af tung fuelolie.

Kilde: Teknisk Ukeblad

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

08.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS-skib lastet med militært udstyr grundstødte i Norge

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark