Norsk løsning til kysttransport
NCE Maritime Clean Tech, der er et klyngesamarbejde bestående af 35 norske, maritime aktører, heriblandt rederier, værfter og udstyrsleverandører, har lanceret fartøjskonceptet Short Sea Pioneer. Det er en to-fartøjs-løsning, der kan ændre måden hvorpå, man transporterer varer langs kysten. En aldrende flåde og strengere krav til udslip har skabt et behov for en ny løsning til kysttransport i Norge.
”Det er en radikal innovation, som kan revolutionere godstransporten til havs. Ved hjælp af en to-fartøjs-løsning kan store godsmængder transporteres langs Norske kysten uden, at havnene bliver overrendt af store skibe. I stedet er der et lille datterskib, som tager sig af den sidste transportetape”, siger Skule Storheill, direktør for FoU og innovation ved Norsk design- og arkitektursenter.
Short Sea Pioneer består kort fortalt af to kystfartøjer i ét. Der er et moderfartøj, som fungerer som en højteknologisk lasteterminal, der sejler langs kysten. Hver container ombord på moderfartøjet er programmeret med leveringssted og hentes automatisk frem, når fartøjet nærmer sig den rigtige havn. Datterfartøjet anløber derefter moderfartøjet, og der lastes og losses automatisk. Dette koncept vil ifølge designerne bag projektet kunne udkonkurrere de mange lastbiler, der hvert år tilbagelægger mange kilometer i Norge.
”I løbet af fem år kan vi står over for en øgning i søtransport på 60 procent i EU. Den eksisterende flåde er for lille og umoderne til at kunne håndtere dette. Det medfører også store miljøudslip. Short Sea Pioneer er et lavudslips-fartøj og en konkret løsning for at øge søtransporten og samtidig reducere udslippene i transportsektoren”, siger daglig leder i NCE Maritime Clean Tech, Hege Økland.
Konceptet Short Sea Pioneer er et designdrevet innovationsprojekt udført af NCE Maritime Clean Tech, som har modtaget 600.000 norske kroner i støtte fra Norsk design- og arkitektursenter.
Kilde: Norsk design- og arkitektursenter