Norge vil være førende på grønne skibe

Private virksomheder og offentlige myndigheder i Norge går sammen om et fælles mål, nemlig at Norge skal være globalt førende på miljøvenlige skibe. Norge er allerede nået langt, fremhæver Narve Mjøs, programdirektør for Grønt Kystfartsprogram i DNV GL. Grønt Kystfartsprogram er et offentligt-privat partnerskabsprogram for grøn maritim infrastruktur.

Short Sea Pioneer. Illustration: Eker Sandvik.

”Vi er allerede i en førende position. De allerfleste af verdens 57 skibe, som går på LNG, flydende naturgas, er norske. Ampere er verdens første store bil- og passagerfærge, som sejler på batterier. Denne førerposition skal vi beholde”, siger Narve Mjøs.

For øjeblikket er LNG-skibe i hastig vækst, og DNV GL har beregnet, at der i 2022 vil være cirka 1.000 LNG-drevne skibe globalt.

Den næste store vækstbølge bliver batteriteknologien, mener Narve Mjøs, der fremhæver batterifærgen Ampere som et pionerprojekt. Ampere er rederiet Norleds bil- og passagerfærge mellem Lavik og Oppedal i Sognefjorden. Prisen på batterier er hastigt dalende, og derfor mener Narve Mjøs, at batteriteknologien står over for en vækstbølge.

Også konceptet Short Sea Pioneer, som er et to-i-et-skib udviklet af erhvervsklyngen NCE Maritime Clean Tech, er et eksempel på udnyttelsen af batteriteknologien, idet dette skib også planlægges forsynet med batterier.

”Det er vigtigt, at norske teknologimiljøer og bedrifter beholder kundskabsforspringet. Det holder ikke at være først ude af startblokken. Vi må fuldføre løbet sådan, at der kan skabes forretning”, siger Narve Mjøs.

Grønt Kystfartsprogram blev indledt i januar med en rundbordskonference. DNV GL har taget initiativet og har foreløbig fået cirka 20 aktører med sig. Men hvis de for alvor skal lykkes med at gøre Norge førende inden for miljøvenlig skibsfart, må der også nogle incitamenter til, mener DNV GL. Ligesom elbiler er blevet udbredt i Norge efter, at der har været lanceret fordele for elbiler såsom, at man kunne køre gratis i elbil inden for en betalingsring. DNV GL efterlyser lignende incitamenter til skibsfarten.

Kilde: tu.no

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023