Norge vil lade Color Line omflage Kielfærger
Efter en gennemgang af forudsætningerne for forslaget, der gør det muligt for Color Line at omflage sine Kiel-færger, vil regeringen gennemføre lovændringen. Forslaget har mødt stor modstand her iblandt fra sømandsorganisationer, der mener, at norske arbejdspladser på færgerne kan forsvinde.
”Det er en trist dag for Norge som maritimt land. Arbejdspartiet vil gøre, hvad vi kan i Stortinget for at stoppe regeringen i denne sag”, skriver Arbeiderpartiets talsmand Terje Aasland.
Ministeriet har i sin gennemgang fundet, at udgifterne til besætninger på udenlandske færger i NOR vil være omkring 13 procent højere end for besætninger i Danmarks Internationale Skibsregister, der lønnes på danske vilkår. Men på grund af afskrivningsreglerne vil resultatet være lavere løn- og arbejdsgiveromkostninger i NOR end i DIS, ifølge undersøgelsen.
”Det synes dog med den nuværende bevillingsordning synes at være mere rentabelt at beholde Kiel-færgerne i NOR end at registrere skibene i DIS med besætningen på danske vilkår. Der henvises til at der med den nuværende ordning kan ydes fuld refusion af indbetalt skat, arbejdsgiverbidrag og socialsikringsbidrag, også for tilskudsberettiget mandskab på Oslo-Kiel-færgerne”, skriver regeringen i dokumentet.
Regeringen har tidligere foreslået ændringen, som gør det muligt for Color Line at registrere skibene på ruterne mellem Oslo og Kiel i det norske internationale skibsregister (NIS). I dag er de to Kiel-færger registreret i det norske ordinære skibsregister (NOR).
Ændringen vil gøre det muligt for rederiet at erstatte 700 norske medarbejdere med udenlandsk arbejdskraft. Regeringen mener, at endnu flere job er truet uden ændringer, da Color Line i stedet kan udflage alle fartøjer i flåden.
”Spørgsmålet er om man vil fortsætte dagens tilskudssystem. Hvis Stortinget ønsker at fortsætte dette, er der ingen fare. Dette kan være en meget vigtig delsejr for sømandsforbundet”,siger Johnny Hansen, leder af det norske sømandsforbund, til E24.
Redaktionen