Norge går hele vejen i den grønne omstilling
Danmark er endnu engang sat i skyggen af vort norske broderfolk, når det gælder paratheden til grøn omstilling. Både Norge og Tyskland har fra 2025 sagt stop for de stigende problemer med svovludledning fra krydstogtskibenes udstødningsgasser. De to lande vil være helt C02 fri - hold jer fra vore kyster - hedder det begge steder.
I Norge har man allerede taget hul på en ny fremtid med landstrøm. Det er sket i færge- og krydstogtsbyen Kristiansand. Udstyret i den kulturhistoriske havneby var i første omgang tiltænkt Københavns Havn, men her sagde man nej til en nordjysk erhvervssucces, PowerCon A/S i Hadsund, der som en af de få producenter af landstrømsanlæg i Europa har fået åbnet ”dørene” til det norske marked.
Det var ikke mindst den norske energi- og klimaorganisation Enova som gjorde det muligt for Hadsund folkene i 2016 at levere Europas største landstrømsanlæg til Kristiansand. Anlægget blev omgående taget i brug af Princess Cruises krydstogtskib ”Regal Princess”. Dermed blev der slået hul på ”bylden”, for Norge har siden oplevet en markant vækst i efterspørgslen fra Kristiansand til Kirkenes på landstrømsanlæg ikke mindst på baggrund af den medfinansiering som er mulig gennem Enova.
Den norske energi- og klimaorganisation er stærkt optaget af at finde gode løsninger og bidrage til nye teknologier som begrænser eller helt stopper udledningen af gasser og andet til skade for menneskeheden.
Landstrømsanlæggene i Norge skal levere grøn energi fra vandkraft til skibe. Disse kan til gengæld slukke motorerne og stoppe udledning af skadelige og forurenende stoffer, når de ligger ved kaj. I princippet kan man sammenligne anlæggene med en stor stikkontakt, der kobles op på skibet.
Norge har nu sat sig i front med elektrificering ikke kun på bilområdet, men i høj grad også på maritime anlæg. På tre år er der bygget ikke værre end 100 landstrømsanlæg til fiskeskibe, færger og offshore fartøjer.
Læs hele artiklen den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: