Nordic Tankers bliver tonnageudbyder
En kombination af lave rater, høj gæld og manglende evne til at rejse ny kapital, tvang reelt Nordic Tankers til at sælge sine kemikalie tankskibsaktiviteter fra, for fremover udelukkende at blive tonnageudbyder.
Tilbage i det børsnoterede selskab, der ændrer navn til Nordic Shipholding, vil være seks produkttankskibe i størrelsen 37.000 - 73.000 DWT
Det børsnoterede selskab har, efter salget af kemikalie tankskibsaktiviteterne til Triton, indgået en aftale om henstand på udskudte og ordinære afdrag indtil 31. marts 2013 for produkttankskibsflåden betinget af visse forhold.
Frasalget er et resultat af drøftelser mellem Nordic Tankers og selskabets banker - Nordea og Danmarks Skibskredit - og anses, ifølge ledelsen. som den bedst mulige løsning for Nordic Tankers og dets interessenter henset til den høje gæld og de fortsat lave fragtrater.
Selskabets udvikling har afveget markant fra forventningerne ved rekonstruktionen af Nordic Tankers i januar 2010, da ny kapital blev rejst ved fortegningsemission af eksisterende og nye aktionærer for at kunne implementere selskabets strategi: ”The Nordic Ambition”.
Den finansielle og økonomiske krise samt forholdene på fragtmarkederne har imidlertid udhulet kapitalbasen, der er nødvendig for at implementere strategien.
I 2011 har bestyrelsen og direktionen derfor arbejdet på at tilvejebringe en styrkelse af egenkapitalen og lede selskabet gennem den forlængede periode med underskudsgivende fragtrater.
”Desværre har det endnu ikke vist sig muligt at rejse yderligere egenkapital. Nordic Tankers stod derfor i en vanskelig situation. I denne langvarige proces har bestyrelsen identificeret Triton som en motiveret og potentiel køber med den nødvendige finansielle styrke og den rette strategiske interesse for selskabets stærke samlede aktiv – kemikalietankskibene og organisationen, der driver dem. Frasalget giver Nordic Tankers tid til at fortsætte indsatsen for at finde en langsigtet løsning baseret på sin produkttankskibsflåde. Med de nuværende, tabsgivende fragtrater er en rekapitalisering og refinansiering dog nødvendig”, skriver ledelsen i en fyldig orientering som rederiet har sendt til Fondsbørsen.
Virksomhedsoverdragelsesaftalen omfatter en treårig konkurrenceklausul, der forhindrer Nordic Tankers i at investere og drive kemikalietankskibsforretning, samt sædvanlige sælgerindeståender.
Nordic Tankers fem 37.000 DWT handysize-skibe vil fortsætte i kommercielt management hos Maersk, hvor de deltager i Handytankers Pool, mens teknisk management fortsat vil blive varetaget af TB Marine i Hamburg.
73,000 dwt LR1 Nordic Anne fortsætter under kommercielt management hos Hafnia i Straits Tankers Pool, mens teknisk management forbliver i organisationen, der frasælges.
Bestyrelsen har aftalt med Selskabets to banker - Nordea og Danmarks Skibskredit - at hverken udskudte eller ordinære afdrag vedrørende produkttankskibene skal betales i perioden til og med den 31. marts 2013.
Endvidere er det aftalt, at 10 millioner dollar af købsprisen på 30 millioner dollar bliver anvendt til at nedbringe gælden i produkttankskibene.
Efter et frasalg vil det børsnoterede selskab således omfatte seks produkttankskibe og relateret bankgæld, forpligtelserne til Clipper dels i forbindelse med købet af kemikalie organisationen i 2010 og dels et lån ydet i fjerde kvartal 2011, samt tilgodehavendet på 20 millioner dollar fra gældsbrevet udstedt af køber for det ydede lån i forbindelse med transaktionen
I løbet af det kommende år vil bestyrelsen og selskabets banker samarbejde om at finde en langsigtet finansiel løsning herunder en rekapitalisering af Selskabet. Løsningen kan indeholde elementer som kapitalindskud fra eksisterende eller nye investorer, en fusion eller salg af et eller flere skibe, hvis den rette mulighed opstår.
Kilde: Nordic Tankers