Nordic Shipholding minus på 1,1 mio. dollar
Nordic Shipholdings nettounderskud blev på 1,1 millioner dollar i årets første kvartal, mod et underskud på 2,5 millioner dollar i samme kvartal sidste år. Driftsresultatet (EBITDA) blev på 1,2 millioner dollar, mod 1,3 millioner dollar i 1. kvartal 2013. Faldet i underskuddet skyldes færre renteudgifter.
Omsætningen på TCE basis steg til 7,3 millioner dollar, mod 5,7 millioner dollar i 1. kvartal sidste år. Hovedårsagen til stigningen i omsætningen er, at Nordic Ruth var taget ud af drift i 1. Kvartal 3013 på grund af en alvorlig skade på skibets ballasttanke.
Med forbehold for uforudsete begivenheder ligger forventningerne til hele året 2014 forsat inden for rammerne angivet i Årsrapporten for 2013.
Skibenes driftsudgifter udgjorde 4,1 million dollar, et marginalt fald i forhold til samme periode sidste år med 200.000 dollar.
EBITDA faldt dog 8,3 procent til dollar 1,2 million fra 1,3 million dollar i årets første kvartal i2013, hvilket primært kan henføres til stigende udgifter til ekstern assistance og omkostninger i forbindelse med skift af teknisk manager.
Afskrivninger udgjorde 1,5 milliondollar mod 1,6 million sidste år. Med refinansieringen af selskabets lån var nettofinansomkostningerne lavere og udgjorde 0,8 million dollar mod 2,2 millioner i samme kvartal sidste år.
Pr. 31. marts 2014 var to skibe (Nordic Hanne and Nordic Agnetha) flyttet til to separate helejede datterselskaber i Singapore. I april 2014 er Nordic Amy, Nordic Pia og Nordic Anne blevet flyttet til tre separate helejede datterselskaber i Singapore.
Bortset fra Nordic Ruth, er skift af teknisk manager for de øvrige fem skibe nu gennemført og Columbia Shipmanagement har to skibe og Thome Ship Management de øvrige tre.
I størstedelen af første kvartal 2014, har den gennemsnitlige indtjening genereret af skibene i Handy Tankers pool’en ligget marginalt over budgettet på 14.000 dollar pr. dag, hvorimod indtjeningen for LR1 tankskibet lå under den budgetterede rate på 15.200 dollar.
Som meddelt den 19. maj, har selskabets hovedaktionær med BW Gruppen etableret et joint venture i produkttankskibssegmentet. Nordic Shipholding er ikke part i dette joint venture, og det er for tidligt at sige noget om, hvorvidt Nordic Shipholding vil blive påvirket af dette joint venture.
Kilde: Nordic Shipholding