Nordic Shipholding formentlig reddet

Nordic Shipholding har indgået en betinget rekonstruktionsaftale med Nordic Maritime. Nordic Maritime overtager Nordic Shipholdings gæld på ca. 58 millioner dollar og konverterer denne til nye aktier i selskabet, svarende til ca. 75 procent af selskabets aktier efter transaktionen

Nordic Shipholdings banker konverterer i sammenhæng hermed en samlet gæld på ca. 12 millioner dollar til nye aktier i selskabet, svarende til ca. 15 procent af selskabets aktier efter transaktionen.

De nuværende aktionærer vil herefter eje ca. 10 procent af aktierne efter gennemførelse af transaktionen.

Nordic Maritime vil under visse betingelser have en option på at investere yderligere op til 2 millioner dollar udstedelse af yderligere aktier. Hvis denne option udnyttes, vil de eksisterende aktionærer blive yderligere udvandet.

Koncernens skibe vil blive overført til nye 100 % ejede datterselskaber, som selskabet etablerer i Singapore.

Som følge af gældskonverteringen vil Selskabets bankgæld blive reduceret fra USD 172 mio. til USD 100 mio., og der vil blive indgået nye låneaftaler i relation til denne gæld.

En midlertidig arbejdskapital lånefacilitet på op til 2 millioner dollar vil blive stillet til rådighed på visse betingelser med henblik på at mellemfinansiere visse udestående forsikringsbetalinger vedrørende et af koncernens skibe.

Løbetiderne for den eksisterende bankgæld forlænges, og det endelige udløbstidspunkt for bankgælden vil ligge 7 år efter rekonstruktionen. Eventuelle overskydende likvide midler vil blive anvendt til nedbringelse af gælden.

Gennemførelse af rekonstruktionen er betinget af myndighedernes godkendelse. Såfremt betingelserne er opfyldt, forventes rekonstruktionen gennemført inden årets udgang.

Efter gennemførelse af rekonstruktionen vil der blive offentliggjort et prospekt for de nye aktier, der udstedes til Nordic Maritime og Selskabets långivende banker, med henblik på at optage de nye aktier til handel og officiel notering på NASDAQ OMX Copenhagen.

Nordic Shipholding skriver i en orientering til Fondsbørsen, at rekonstruktionen anses for at være den bedst mulige løsning for Nordic Shipholding og dets interessenter i betragtning af de store gældsposter og de vedvarende lave fragtrater. Rekonstruktionen giver Nordic Shipholding mulighed for at fortsætte som tonnageudbyder med en nuværende flåde på seks produkttankere i størrelsesordenen 37.000-73.000 DWT.

Nordic Maritime er et helejet datterselskab af en af de fonde, der forvaltes af PAG.

PAG er en af de største alternative kapitalforvalter med fokus på Asien og forvalter en portefølje på mere end 10 milliarder dollar.

PAG er aktiv inden for tre områder: Private Equity, fast ejendom og Absolute Return. Denne struktur gør det muligt for koncernen at opnå stærke synergier ved at kombinere kendskabet til kapitalmarkedsforhold, nødlidende selskaber, fast ejendom og private equity med en solid infrastruktur og et ønske om at være den bedste i branchen med hensyn til risikostyring, ledelse og transparens.

PAG har over 340 ansatte i Asien, der arbejder på selskabets kontorer i Hong Kong, Singapore, Shanghai, Beijing, Tokyo og Sydney, og har også aktiviteter i Seoul og Delhi.

Kilde: Nordic Shipholding

ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Relateret indhold

06.09.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første ammoniakdrevne containerskib påbegyndt

06.09.2025Maritimedanmark.dk

Kina åbner containerrute via Nordøstpassagen

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Venezuelanske jagerfly tæt på amerikansk destroyer

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Portugisiske specialstyrker stormer containerskib

04.09.2025SEA HEALTH & WELFARE

Sponseret

Handelsflådens Arbejdsmiljøtjeneste klar til at bistå rederier og besætninger med at få bugt med chikane og mobning

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Starlink Maritime hamrer prisen i bund

04.09.2025Maritimedanmark.dk

USA vil straffe Holland for IMO Net-Zero støtte

04.09.2025Maritimedanmark.dk

DanPilot har røde tal på bundlinjen

Jobmarked

Se alle

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle