Nordic Shipholding formentlig reddet
Nordic Shipholding har indgået en betinget rekonstruktionsaftale med Nordic Maritime. Nordic Maritime overtager Nordic Shipholdings gæld på ca. 58 millioner dollar og konverterer denne til nye aktier i selskabet, svarende til ca. 75 procent af selskabets aktier efter transaktionen
Nordic Shipholdings banker konverterer i sammenhæng hermed en samlet gæld på ca. 12 millioner dollar til nye aktier i selskabet, svarende til ca. 15 procent af selskabets aktier efter transaktionen.
De nuværende aktionærer vil herefter eje ca. 10 procent af aktierne efter gennemførelse af transaktionen.
Nordic Maritime vil under visse betingelser have en option på at investere yderligere op til 2 millioner dollar udstedelse af yderligere aktier. Hvis denne option udnyttes, vil de eksisterende aktionærer blive yderligere udvandet.
Koncernens skibe vil blive overført til nye 100 % ejede datterselskaber, som selskabet etablerer i Singapore.
Som følge af gældskonverteringen vil Selskabets bankgæld blive reduceret fra USD 172 mio. til USD 100 mio., og der vil blive indgået nye låneaftaler i relation til denne gæld.
En midlertidig arbejdskapital lånefacilitet på op til 2 millioner dollar vil blive stillet til rådighed på visse betingelser med henblik på at mellemfinansiere visse udestående forsikringsbetalinger vedrørende et af koncernens skibe.
Løbetiderne for den eksisterende bankgæld forlænges, og det endelige udløbstidspunkt for bankgælden vil ligge 7 år efter rekonstruktionen. Eventuelle overskydende likvide midler vil blive anvendt til nedbringelse af gælden.
Gennemførelse af rekonstruktionen er betinget af myndighedernes godkendelse. Såfremt betingelserne er opfyldt, forventes rekonstruktionen gennemført inden årets udgang.
Efter gennemførelse af rekonstruktionen vil der blive offentliggjort et prospekt for de nye aktier, der udstedes til Nordic Maritime og Selskabets långivende banker, med henblik på at optage de nye aktier til handel og officiel notering på NASDAQ OMX Copenhagen.
Nordic Shipholding skriver i en orientering til Fondsbørsen, at rekonstruktionen anses for at være den bedst mulige løsning for Nordic Shipholding og dets interessenter i betragtning af de store gældsposter og de vedvarende lave fragtrater. Rekonstruktionen giver Nordic Shipholding mulighed for at fortsætte som tonnageudbyder med en nuværende flåde på seks produkttankere i størrelsesordenen 37.000-73.000 DWT.
Nordic Maritime er et helejet datterselskab af en af de fonde, der forvaltes af PAG.
PAG er en af de største alternative kapitalforvalter med fokus på Asien og forvalter en portefølje på mere end 10 milliarder dollar.
PAG er aktiv inden for tre områder: Private Equity, fast ejendom og Absolute Return. Denne struktur gør det muligt for koncernen at opnå stærke synergier ved at kombinere kendskabet til kapitalmarkedsforhold, nødlidende selskaber, fast ejendom og private equity med en solid infrastruktur og et ønske om at være den bedste i branchen med hensyn til risikostyring, ledelse og transparens.
PAG har over 340 ansatte i Asien, der arbejder på selskabets kontorer i Hong Kong, Singapore, Shanghai, Beijing, Tokyo og Sydney, og har også aktiviteter i Seoul og Delhi.
Kilde: Nordic Shipholding