Norden vil sejle på brugt vegetabilsk olie
Det danske tørlast - og tankskibsrederi Norden planlægger at drive et stigende antal skibe med brugt vegetabilsk olie som brændstof. Rederiet har testet brændstoffet på den 37.000- DWT produkttanker Nord Highlander i september. Det skete på en sejlads fra Rotterdam til Tallinn i Estland.
”NORDEN er stolt over at være i spidsen med hensyn til at teste og indføre CO2-neutralt brændstof, som virkelig betyder noget i den meget vigtige diskussion om at reducere udslippet af CO2”, siger CEO i NORDEN Rindbo.
Planen er at begynde brugen af den testede alternative bunke kilde i år og udvide anvendelsen i løbet af 2019, for at i mere udstrakt grad at anvende det alternative skibsbrøndstof i større udstrækning på rederiets fartøjer i 2020.
Ifølge Rindbo er løsningen CO2-neutral, da den vegetabilske olie allerede har været brugt og ellers blot ville blive hældt ud eller afbrændt. Leverandøren vil blive det Hollandsk-baserede GoodFuels Marine, som delvist understøttes af Vitols Varo Energy.
For at sammenligne, hvordan skibsmotoren reagerede på biobrændstoffer som et alternativ til fossilt brændstof med lavt svovlindhold, blev afgangen fra Antwerpen gennemført på fossilt brændstof. Efter en visuel inspektion af motoren skiftede skibet til biobrændstof.
Under sejladsen blev motoren testet ved forskellige belastninger i tilstrækkeligt lange perioder for at opnå stabil præstation. Efter testsejladsen blev der foretaget en endelig visuel inspektion af motoren, hvilket bekræftede, at motoren ikke var negativt påvirket af biobrændstofferne.
”Norden er kommet langt i stigende brændstofeffektivitet og har reduceret CO2-udledningen pr. ton last transporteret på ejede tankskibe med 25 procent mellem 2007 og 2017. Med de nyligt introducerede IMO-mål om CO2-reduktioner er det dog tydeligt, at øget brændstofeffektivitet alene ikke er nok. Vi har brug for alternative løsninger, og med denne test har Norden vist en levedygtig metode til at nå disse mål.”, siger Jan Rindbo.
”Nu hvor vi har bevist, at CO2-neutral transport fungerer som et rentabelt alternativ, er jeg overbevist om, at mange CO2-bevidste kunder inden for en overskuelig fremtid vil kræve denne form for transport”, slutter Rindbo.
Læs mere HER om et andet testforsøg, hvor der bruges brugt madolie som brændstof
Redaktionen