Norden fik overskud i 3. kvartal
Norden kom ud af 3. kvartal med et overskud på 567.000 dollar, svarende til på 3,2 millioner kroner., mod et overskud på 16,1 millioner dollar i 3. kvartal 2012. Omsætningen faldt fra 555 millioner dollar sidste år til 536 millioner dollar i 3. kvartal i år.
I 3. kvartal fik Norden et driftsresultat (EBITDA) på 19 millioner dollar mod 23 millioner dollar i samme periode sidste år. Driftsresultatet er en forbedring i forhold til årets 1. og 2. Kvartal, og var positivt påvirket af et stærkt forbedret tørlastmarked i slutningen af kvartalet samt et produkttankmarked, hvor spotmarkedet i 3. kvartal var det højeste 3. kvartal siden krisen begyndte i 2008.
”I 3. kvartal gav markedet for alvor livstegn fra sig. På kort tid steg raterne for de store tørlastskibe kraftigt, hvilket også kom de mindre skibstyper til gode. Stigningen var kraftigere end ventet og viser, at forudsætningerne for en mere holdbar bedring er til stede”, siger CEO Carsten Mortensen.
”Inden for tank var der også positive takter, hvor rekordstor amerikansk eksport var med til at løfte markedet. Så selv om det fortsat er et udfordrende år, bekræfter kvartalet, at vi nærmer os en gradvis bedring af markederne”, siger Carsten Mortensen.
Norden præciserer forventningerne til årets resultat, fra en tidligere forventning om et driftsresultat (EBITDA) på mellem 15 og 45 millioner dollar til mellem 25 og 45 millioner dollar, fordelt med et lille positivt resultat i Tørlast og et resultat i den høje ende af spændet på 25-45 millioner dollar for Tank.
Det samlede underskud i årets første 9 måneder er på 33 millioner dollar mod et underskud på 272 millioner dollar i samme periode 2012. Den væsentligste del af underskuddet i 2012 skyldtes nedskrivninger af skibsværdierne.
Efter kvartalets afslutning har Norden langtidsindbefragtet 2 japanskbyggede Supramax ECO-skibe med købsoptioner. Rederiets ordrebog er nu oppe på 29 skibe. Norden er inde i forhandlinger om yderligere investeringer i ECO-tonnage.
Nordens Tørlastafdeling positionerer sig efter en forventning om et gradvist bedre marked. Således har Norden øget kapaciteten for de kommende år særligt i Panamax. For kalenderåret 2015 er der således tilføjet 4.000 ekstra skibsdage i Panamax. Udvidelsen af kapaciteten er sket til et niveau, der har sænket de gennemsnitlige flådeomkostninger med USD 2.450 fra USD 15.331 til USD 12.881. Udvidelsen betyder også, at afdækningen holdes på et moderat niveau. Særligt i de store skibstyper Capesize og Post-Panamax er afdækningen på et lavt niveau i forventning om, at disse skibstyper vil nyde godt af den forventede bedring af raterne.
Ved udgangen af 3. kvartal havde Norden Tank en spoteksponering på 81% for 2014, hvilket afspejler en forventning om et bedre marked næste år.
Kilde: Norden