Noona Dan’s store ekspedition fra 1961-62

For 50 år siden, den 10. april 1961, lagde Noona Dan – stillet til rådighed af J. Lauritzen og udstyret til videnskabelige undersøgelser – fra Langelinie-kajen i København for at begive sig ud på en 20 måneders verdensomspændende rejse.

Foto: Sven-Erik Sandermann Olsen.

Ekspeditionen er blevet kaldt en af de to danske ekspeditioner, der har haft størst betydning for udforskningen af verden. Svend Kirkegaard var en 22-årig dæksmatros og hovmester ud af en besætning på seks mand.

Svend Kirkegaard, der i dag er 72 år gammel, skriver:

Når Hakon Mielche, Jens Bjerre, eller andre kendte opdagelsesrejsende var på besøg i den by, jeg voksede op i, var jeg altid at finde på tilskuerrækkerne, hvor jeg sad og drømte om den dag, hvor jeg ligesom dem også kunne udforske verden. Og jeg gjorde også, hvad jeg kunne, for at det skulle ske. I 1956 blev jeg optaget på J. Lauritzen’s søfartsskole i Kogtved ved Svendborg som dæksmatros, og målet var at blive kaptajn. Men efter ét år på skolebænken, da jeg skulle have min søfartsbog, dumpede jeg til synstesten og min verden styrtede i grus.

Jeg ville stadig til søs, så jeg kom i lære som hovmester – hvilket kom mig til gode senere. Fordi jeg også kendte til, hvordan tingene fungerede oppe på dækket, kunne jeg få nogle interessante jobs hos J. Lauritzen, f.eks. en plads på Kista Dan på en Antarktis-ekspedition ledet af Vivian Fuchs, den britiske polarforsker, der året forinden havde passeret Sydpolen samen med Edmund Hillary. Og således fandt jeg også ud af, at J. Lauritzen skulle spille en betydelig rolle i den planlagte Noona Dan-ekspedition.

Jeg blev hurtigt klar over, at denne rejse kunne blive mit livs store rejse, og at min tilknytning til J. Lauritzen havde placeret mig det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Ekspeditionens formål – som en gruppe videnskabsfolk fra Eventyrernes Klub i Denmark havde formuleret i samarbejde med København Universitet – var at indsamle og dokumentere artstyper af små dyr, reptiler, fugle, insekter og planter, samt udføre geografiske undersøgelse og etnografiske studier. Studierne skulle foregå ved den kæde af øer, der strækker sig fra Filippinerne til Ny Guinea og Salomon Øerne. Den planlagte rute var Danmark, de Kanariske Øer, Panama-kanalen, Marquise-øerne,Fiji-øerne, Filippinerne, hovedområdet for undersøgelserne, Indonesien, Ceylon, Suez-kanalen, Middelhavet og tilbage til Danmark.

J. Lauritzen tilbød ekspeditionen at stille Noona Dan samt en besætning på seks mand gratis til rådighed. Sejlene blev sat for 50 år siden, den 10. april 1961, fra Langelinie København.

De seks besætningsmedlemmer bestod af en kaptajn, førstestyrmand, to stærke matroser, en ingeniør og mig som hovmester og dæksmatros. Ekspeditionsholdet bestod af 6 videnskabsmænd. Min opgave var bl.a. at lave mad til besætningen og til videnskabsmændene og sørge for forsyninger og andre praktiske gøremål til lands.

Det ville fylde en hel bog at fortælle om alle vores oplevelser igennem de 20 måneder, men her er nogle af indtrykkene: lange, smukke dage på vandet, orkaner i det Indiske Ocean, kannibaler, øde øer, pirater, sygdomme, militærkup, skyderier, konflikter, slagsmål, hajfangst ved håndkraft, heksekraft, giftige slanger på dækket, svømmetur i selskab med krokodiller, bjergklatring, og ikke mindst fantastiske venskaber. Det lyder som en drøm, men som en missionær, vi mødte på Zulu-øerne, sagde i en lignende sammenhæng: “Det er sandt, det er virkelig sandt, tro mig!”

Efter 20 måneder og mere end 50.000 sømil (80,000 km.), vendte Noona Dan tilbage til Langelinie den 11. december 1962. Frem til i dag har Københavns Universitet lavet mindst 150 rapporter og afhandlinger på baggrund af ekspeditionen og mindst lige så mange internationale studier er publiceret. Der dukker stadig nye artikler op, som er baseret på ekspeditionen.

For mit vedkommende, i en alder af 72, ser jeg Noona Dan-ekspeditionen og min tid hos J. Lauritzen som en meget vigtig og lærerig periode i mit liv. Jeg kan næsten sige, at jeg aldrig kom mig over den tid. Jeg rejser og udforsker fortsat verden – drengedrømmen blev til virkelighed.” Om Noona Dan

For at lave undersøgelser ved Grønlands kyster blev Noona Dan købt i 1956 og føjet til Lauritzen’s flåde af 3 polarskibe.

Kilde: Lauritzen News

Læs mere om Noona Dan HER

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

20.08.2025Maritimedanmark.dk

To museumsskibe på ekspedition rundt i Danmark

18.08.2025Maritimedanmark.dk

Kongeparrets sommertogt byder på ø-hop med Dannebrog

13.08.2025Maritimedanmark.dk

Kinesisk chikane ender galt - for dem selv

11.08.2025Maritimedanmark.dk

Mere en 100.000 besøgende i Esbjerg

09.08.2025Maritimedanmark.dk

Kina går nu all in i Arktis

08.08.2025Maritimedanmark.dk

Diana Ross gudmor for krydstogtskib

06.08.2025Maritimedanmark.dk

Nakkehage runder 70 år

06.08.2025Maritimedanmark.dk

Australien vælger japanske fregatter

Jobmarked

Se alle

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Genopslag - Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

29.09.2025

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
ATEX Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

Formålet med dette kursus er at introducere dig til ATEX- direktiverne og give dig den nødvendige information til at opfylde minimumkravene til sikkerhed på arbejdspladser, der opererer i og bruger udstyr i eksplosive atmosfærer.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Back Safety Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to educate about the common causes of back injuries and outline preventative and reactive measures that can be taken to avoid them.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Benzene Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about benzene and where you may be exposed to it, what might happen if you are exposed, and the precautions you can take to stay safe. This course follows OSHA's Benzene Standard (29 CFR 1910.1028).

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Dropped Objects (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with the knowledge to identify, prevent, and manage dropped objects in the workplace, ensuring a safer environment for yourself and others. The course also supports safe work practices in line with OSHA's requirements for workplace safety.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course