Nedgang for arktisk skibsfart i 2014
Skibsfarten i de arktiske farvande oplevede ikke ligefrem fremgang i 2014. Kun 31 skibe sejlede mellem Europa og Asien ved at benytte Nordøstpassagen, og 22 skibe sejlede på dele af strækningen. I 2013 var der mere end 70 skibe, som sejlede på den strækning.
I 2013 var der en del aktivitet fra olietankskibe og skibe, der transporterede andre naturressourcer såsom LNG, jernmalm og tømmer. I 2014 har der derimod været nogle passagerskibe og heavy lift-skibe, som transporterede sådan noget som byggeudstyr, og desuden blev en olieplatform transporteret til Rusland.
Flere iagttagere mener, at de nye tal viser, at arktisk sejlads har været overreklameret og, at den arktiske region stadigvæk er en region med begrænset adgang, og hvor udvikling er dyrt.
Nordvestpassagen er traditionelt mindre benyttet end Nordøstpassagen, men i 2014 var der rent faktisk et handelsskib, som sejlede ad Nordvestpassagen uden en separat isbryder. Rederiet Fednav transporterede således mineraler fra den arktiske del af Canada til Kina ved hjælp af Nordvestpassagen. Fednav, der har hovedkontor i Montreal, ejer Canadas største flåde af oceangående tørlastskibe, og nogle af dem fungerer også som isbrydere og er derfor i stand til at sejle året rundt på egen hånd i de arktiske farvande.
Der er dog stadig bred enighed om, at klimaændringerne åbner op for at bruge de arktiske farvande til skibsfart. Det går bare meget langsommere, end man først har forventet.
Kilde: The Maritime Executive