MS Nordlys motorbrand delvist opklaret
Løse bolte, træthedsbrud på brændstofrør, manglende isolering af brandfarlige flader og en svigtende nødgenerator er centrale elementer i forklaringen på, hvorfor Hurtigrutens færge MS Nordlys brød i brand for godt en måned siden.
Efter at have gennemgået årsagerne til branden om bord på MV Nordlys, den 15. september i år, udsender Den norske havarikommission nu en advarsel om sikkerhedskritiske forhold, der overtræder IMO’s sikkerhedsregler.
Havarikommissionens undersøgelser afslørede blandt andet en brændstofpumpe med løse bolte og brud på brændstofrør og smøreolierør til samme pumpe.
”De løse bolte har efter alt at dømme forårsaget cykliske spændinger og træthedsbrud i rørene. Det resulterede i brændstoflækage”, skriver kommissionen i sin advarsel.
Desuden afslørede undersøgelserne ”utilstrækkeligt isolerede flader på hovedmotorerne om bord på Nordlys. Det er flader, som under sejlads vil kunne nå temperaturer over 220 °C, og som derfor skulle have været isoleret”, skriver havarikommissionen, der vurderer, at det er ”svært sannsynlig”, at brændstoflækagen har nået de varme flader og dermed udløst branden.
Endnu en sikkerhedskritisk fejl relaterer sig til nødgeneratoren. For under branden i maskinrummet blev systemerne for hovedstrøm hurtigt sat ud af spil. Men nødgeneratoren, som så skal sørge for strøm til skibets nødsystemer, svigtede efter kort tid.
'Ved undersøgelserne om bord blev spjældene, der skal sikre, at nødgeneratoren har tilgang til frisk luft til køling og forbrænding fundet i lukket position. Det har sandsynligvis ført til, at motoren hurtigt er blevet så varm at den brød sammen og stoppede,' skriver Havarikommissionen, der fortsætter sit opklaringsarbejde.
To besætningsmedlemmer omkom under branden og færgen var længe i fare for at kæntre som følge af slukningsindsatsen.
Læse hele rapporten og se billeder fra skiber HER
Kilde: ing.dk