Mols-Linien’s lange vej til succes
I midten af maj var det 50 år siden, at færgeruten mellem Sjællands Odde og Ebeltoft blev etableret. Det blev en kæmpe succes, fordi sejltiden var den korteste mellem Sjælland og Jylland. Det var kuriøst nok fregatten Jylland, der viste vejen.
I september 1960 blev fregatten Jylland bugseret fra København til Ebeltoft for at blive en turistattraktion. De ansvarlige for slæbet var bekymret for det aldrende træskib under bugseringen og valgte derfor at blive langs kysten af Sjælland og smutte over, der hvor der var kortest. Det blev grundlaget for færgeruten nogle år senere.
Mols-Linien lagde ud med første afsejling 18. maj 1966, da den nybyggede bilfærge Mette Mols sejlede fra Ebeltoft mod Sjællands Odde. Den fik kort efter selskab af søsterskibet Maren Mols. Et af frøene til en succes sået af det aktieselskab, der blev stiftet i sommeren 1964 med DFDS som hovedaktionær med godt 10 millioner af de 15 millioner, der var aktiekapitalen i selskabet.
Selskabet blev hurtigt en markant aktør i øst-vest trafikken i Danmark, som dengang havde flere muligheder end i dag. Der var stadig sejlads med DFDS’ indenrigsruter fra Aalborg og Aarhus, mens Grenå-Hundested Linien var i fuld vigør. Det samme var DSBs overfarter fra Aarhus til Kalundborg (Hurtigruten) og via Samsø. Videre var der Juelsminde-Kalundborg Linien, der blev åbnet i
uni 1962. Alle disse linier havde længere sejltid end Mols-Linien, der krydsede Kattegat på en time og 45 minutter og dermed kunne tilbyde afsejling hver anden time med de to færger.
Færgerne havde kapacitet til 130 personbiler og 600 passagerer og sejlede med 19 knobs service. De havde en stor folkelig appeal og det blev en kæmpe succes uagtet at rejsetiden måske i virkeligheden var lige så lang som på nogle af de andre ruter mellem landsdelene. Men det faktum at sejltiden var den korteste solgte bogstaveligt talt billetter.
Den bragende succes for Mols-Linien førte til at det allerede efter to sæsoner blev nødvendigt at øge kapaciteten. Det skete ved at skrive kontrakt med Aalborg Værft om yderligere to søsterskibe med samme kapaciteter til levering i foråret 1969 og for dermed at være klar til sommersæsonen 1969. Det blev en kærkommen forøgelse, da de to første drenge-færger Mikkel Mols og Morten Mols blev leveret. Derefter kunne Mols-Linien tilbyde afsejling på timebasis fra begge havne.
Læs hele historien om Mols-Linien i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: