Mols-Linien vinder landsretssag
Vestre Landsret har stadfæstet en dom fra Retten i Aarhus, der fandt at bortvisning og fyring af en mellemleder hos Mols-Linien i orden. Den ansatte blev fyret for at have oplyst forkert passagerantal til skibets kaptajn inden afsejling. Mols-Linien skal derfor ikke betale erstatning
”Den manglende information til skibets kaptajn er helt afgørende for sikkerheden om bord. Der var tale om en bevidst fejlinformation og når det gælder sikkerheden, må den slags ikke ske, uanset om det betyder en forsinkelse af afgangen. I de fleste tilfælde, vil det være muligt, at få tilkaldt en ekstra
sikkerhedsuddannet medarbejder i løbet af cirka 20 minutter, da de fleste medarbejdere bor tæt på havnene”, siger direktør for Mols-Linien Søren Jespersen
til Maritime Danmark.
Den ansatte var holdleder på bookingkontoret og skulle registrere, hvor mange passagerer, der var på de enkelte afgange og samtidig sikre, at der var tilstrækkeligt sikkerhedsmæssigt uddannet personale på hver enkelt sejlads i forhold til passagertallet.
Søndag 23. oktober 2012, sidste dag i efterårsferien, var der forhåndsbooket 641 passagerer på afgangen klokken 15.00 med Max Mols. Kort tid før afsejling registrerede holdlederen, at der var 760 passagerer ombord, altså 79 for mange.
Lederen valgte, i stedet for at tilkalde en ekstra sikkerhedsuddannet, at opgive et for lavt passagertal til kaptajnen. Forseelsen blev opdaget et par dage efter og holdlederen blev derfor bortvist og fyret.
Den tidligere ansattes og HKs krav om erstatning om mistet indtægt og erstatning på 371.000 kroner blev afvist i landsretten fordi den ansatte havde tilsidesat rederiets sikkerhedspolitik, og dermed handlet groft uansvarligt.
Kilde: Mols-Linien/Redaktionen