MOL Comforts forlis er stadig en gåde
Det japanske klassificeringsselskab, ClassNK’s, undersøgelse af hvorfor det 8.110 – TEU store containerskib MOL Comfort brækkede i to dele og sank for over et år siden, er stadig et mysterium. Computersimulering med alle kendte data giver ikke svaret på gåden.
”Vi ved endnu ikke, hvad der gik galt”, siger ClassNK’s vicepræsident Yasushi Nakamura, der leder undersøgelsen.
Undersøgelsen har vist flere mulige årsager til, at hændelsen fandt sted. Men simuleringerne kan ikke bekræfte nogen af de mulige scenarier ud fra de tilgængelige data.
Før opsplitningen af skibet, fandt besætningen deformationer på 20 til 40 millimeter under nr. 5 hold, som efterforskere sagde, var ikke repareret. Ingen lignende deformationer blev registreret under de regelmæssige undersøgelser af klassifikationsselskabet.
Ccomputerenmodellen, viste, at skibet var langt fra den maksimale belastning af skrogets styrke. Nogle spekulationer har gået på, at da serien af skibe er blandt de første, hvor der blev brugt højstyrkestål Kunne det måske være en faktor i ulykken.
ClassNK siger, at der ikke er bevis herfor, da stålet blev brugt omkring luger og ikke til skrogets bundplader.
”Intet tyder på, at skibet skulle kunne brække over. Lignende deformationer er ikke fundet i skibe af samme design under simuleringen, selv når man belaster skroget til dets maksimale styrke”, skriver Lloyds List.
Kilde: SeaNews Turkey