Mobilsnak og SMS´er kort før grundstødning
Lodsen om bord på Ever Forward var travlt optaget af telefonsamtaler og SMS´er umiddelbart inden containerskibet gik på grund i Chesapeake Bay i marts, viser U.S. Coast Guards efterforskning af sagen. Skibet med 4.964 containere om bord stod på grund i mere end en måned.
Skibet afsejlede fra en terminal i Baltimore, Maryland, og under turen ud foretog lodsen ifølge efterforskningen fem opkald på i alt mere end 60 minutter. Han sendte også to tekstbeskeder og var i gang med at skrive en email umiddelbart inden skibet stod på grund kl. 20.18 med en fart på omkring 13 knob.
Kaptajnen var ikke på broen. Han var gået til middag. Tilbage på broen var 2. styrmanden, en kadet og en sømand, som stod ved roret sammen med lodsen.
“Omkring kl. 20.17 oplyste 2. styrmanden, at skibets kurs var 161 grader og hastigheden omkring 13 knob. Lodsen kvitterede mundtligt, men foretog sig ingenting. 2. styrmanden udtalte, at lodsen stadig kiggede på sin telefon på dette tidspunkt,” fremgår det af rapporten.
Et minut senere sejlede skibet på grund.
Rapporten slår fast, at årsagen til hændelsen var lodsens manglende evne til at være bevidst op opmærksom under navigationen og utilstrækkelige ressourcer på broen.
Ever Forward kom først fri den 17. april efter bortgravning af 150.000 kubikmeter havbund rundt om skibet, fjernelse af 505 containere og hjælp fra fem store slæbebåde.
U.S. Coast Guard opfordrer på baggrund af hændelsen til, at skibsredere udarbejder retningslinjer for brug af mobiltelefoner og andre elektroniske devices på broen og gør de vagthavende officerer opmærksom på deres forpligtelser for skibets sikkerhed - også når der er lods om bord.
Kilde: gCaptain.