Minister: Molslinjen skal betale millionbod
På baggrund af den seneste tids ustabile færgetrafik til og fra Bornholm udtaler transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen nu kritik af Molslinjen, der betjener færgetrafikken. Samtidig skal rederiet betale en bod på ikke under en million kroner for forsinket indberetning.
”Jeg har fulgt den seneste tids debat om Molslinjens færgebetjening af Bornholm, og jeg hæfter mig ved de mange forsinkelser og aflysninger, som selvfølgelig i høj grad berører passagererne. Det er utilfredsstillende, at passagererne ikke kan regne med en stabil færgetrafik”, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.
Boden pålægges Molslinjen, fordi rederiet har forsømt rettidigt at fremsende den krævede dokumentation om uregelmæssigheder og aflysninger.Det betyder, at Molslinjen i september måned forventes at skulle betale en bod til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet på ikke under en million kroner.
Den 1. september 2018 overtog Molslinjen færgetrafikken til og fra Bornholm. Siden har der været en del forsinkelser og aflysninger af færgeafgange, og Molslinjen har ikke overholdt kravet om at indsende dokumentation til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om færgetrafikken for september måned. Det er rederiet forpligtet til i kontrakten med ministeriet, ellers skal der betales bod.
Ifølge kontrakten mellem Molslinjen og Transport-, Bygnings- og Boligministerieti, er Molslinjen berettiget til at undlade at sejle med hurtigfærgen, hvis vindstyrken er over 16 m/sekund, eller hvis bølgehøjden er på mere end 3,0 meter. Hvis det er tilfældet, skal Molslinjen
indsætte en erstatningsfærge.
”Hvis hurtigfærgen på grund af dårligt vejr ikke kan sejle, så skal Molslinjen - hvis vejret tillader det - indsætte erstatningsfærgen, og så skal passagererne informeres i så god tid som overhovedet muligt, så de ved, hvilken situation de står i”, siger transport-, bygnings- og boligministeren.
Molslinjen er berettiget til at undlade at sejle med alle færger, hvis vindstyrken er over 23 m/sekund, hvis vandstanden i havnen afviger væsentligt fra havnens normale middelvandstand, hvis der er så tæt tåge, at sejlhastigheden skal nedsættes, eller hvis hav og/eller farvand ikke er farbart på grund af is.
Det indgår desuden i kontrakten, at Molslinjen bliver pålagt en bod for enhver forsinkelse på mere end ti minutter, aflysning eller manglende indsættelse af erstatningsfærge. Molslinjen er dog fritaget for at betale bod, hvis den rettidigt kan dokumentere, at der er tale om såkaldte bodsfritagende forhold som for eksempel ekstremt vejr eller havari.
Kilde: Transportministeriet