Minimal skrotning overrasker Bimco
Antallet af skrotninger af containerskibe har udvist et slående fald, selvom der fortsat er tabsgivende forhold i markedet, skriver Bimco i en ny rapport. Chefanalytiker Peter Sand henviser til, at ruter fortsat kan være tabsgivende selvom fragtraterne har bevæget sig væk fra afgrunden.
Skibet her blev syv år gammelt i januar det yngste containerskib, der nogensinde er solgt til skrot. Siden er skrotningerne nærmest gået i stå..
Ifølge Bimco blev der i juni kun skrottet syv små containerskibe i modsætning til januar, hvor der blev taget 29 skibe på i alt knap 100.000 TEU ud af markedet.
“Den betydelige nedgang i antallet af skrotninger kommer ikke som en overraskelse. Men størrelsen af nedgangen er slående,”siger Peter Sand om nedgangen på 90 pct. mellem de to perioder.
Bimco´s oversigt viser, at containerskibe med en samlet kapacitet på 306.824 TEU foreløbig er blevet skrottet i 2017, hvor Bimco estimerer en samlet afgang på 450.000 TEU.
“Det er i tråd med vores forudsigelser, der ser et andet halvår med fortsat vækst i flåden, lav skrotningsaktivitet og en langsommere vækst i efterspørgslen, end vi så i 1. halvår, siger Peter Sand.
I årets sidste fire måneder vil flere ULCS blive søsat. Ialt er der 31 skibe med en kapacitet på mere end 10.000 TEI på vej, hvoraf 11 er større end 20.000 TEU, oplyser Bimco. Det gælder blandt andet Maersk Line´s
2. generations Triple-E skibe.
“Heldigvis ser vi nærmest ingen nye ordrer blive afgivet i øjeblikket. Mindre end 400.000 TEU er blevet bestilt siden december 2015, hvilket er ekstraordinært. I sammenligning blev der alene i juli måned 2015 afgivet ordre på 435.268 TEU på 50 kontrakter. I samme periode er den samlede mængde kontraherede ordrer faldet fra 4 mio. TEU til 2,6 mio. TEU, hvilket er det laveste niveau siden 2003, skriver Peter Sand.
Han forudser dog, at det vil blive vanskeligt at opretholde det lave niveau for bestillinger af nye containerskibe, “da optimisme i markedet kombineret med sultne skibsværfter og rederier, er en giftig cocktail”.
Den samlede containerflåde er i år foreløbig vokset med 1,8 pct. til 20,4 mio. TEU. Bimco forudser, at væksten vil blive på 3,3 pct. for hele året.
Kilde: Bimco