Mindst forberedt på det mest sandsynlige
Den maritime industri ser nye miljø og klima reguleringer som det mest sandsynlige, der vil ske inden for de næste ti år, og reguleringerne vil påvirke sektoren i meget høj grad. “Bekymrende nok er industrien relativt uforberedt på dette tæt på deadline for de nye brændstofregler,” siger Global Maritime Forums formand.
Det er Global Maritime Issues Monitor, der har foretaget en undersøgelse blandt topcheferne i den maritime industri for at kortlægge de udfordringer, de ser komme i de næste ti år.
Ifølge undersøgelsen er det en global økonomisk krise, der potentielt vil påvirke den maritime industri mest over en ti-årige horisont.
“Nye miljø regulativer”, “geopolitiske spændinger” og “cyber-angreb og datatyveri” opfattes af industrilederne som de mest sandsynlige begivenheder.
Deltagerne i undersøgelsen, der netop er offentliggjort i forbindelse med det årlige møde i Global Maritime Forum i Singapore, bliver også spurgt om, hvordan de føler sig forberedt på de forskellige hændelser.
Og her topper en global økonomisk krise som den udfordring, deltagerne er mindst forberedt på. Den maritime industri er heller ikke forberedt på, hvad den skal stille op, hvis sektoren ikke når de klima-målsætninger, der er sat, ligesom industrien heller ikke er særlig godt forberedt på “cyber-angreb og datatyveri” som også ligger helt i top blandt de hændelser, som deltagerne finder mest sandsynlige.
Klimaudfordringen står øverst på agendaen på mødet i Singapore, der også har deltagelse af Danske Rederier. “Skibsfartens klimabelastning er vores største og vigtigste udfordring. Vi skal simpelthen lykkes med at finde vejen til oceangående CO2-neutrale skibe og fremtidens brændstoffer, som kan produceres på alternative energikilder som vind og sol. Derfor er det positivt, at vi på et internationalt topmøde, kan diskutere håndgribelige bud og metoder til at reducere branchens CO2-udledning. For det haster”, siger Anne H. Steffensen, der er adm.dir. i Danske Rederier.
Mens der ifølge undersøgelsens resultater er god grund til at bruge tid på klima-udfordringen, som sektoren trods vigtigheden ikke føler sig forberedte på at håndtere, er den til gengæld rigtig godt forberedt på en stigning i piratangrebne.
Fint nok. Men det er dog samtidig den hændelse, som de maritime ledere finder mindst sandsynlig og som har den mindst påvirkning, viser Global Maritime Issues Monitor 2019.
Se rangeringen af de kommende ti års udfordringer og hændelser HER.
Redaktionen