Mindst forberedt på det mest sandsynlige

Den maritime industri ser nye miljø og klima reguleringer som det mest sandsynlige, der vil ske inden for de næste ti år, og reguleringerne vil påvirke sektoren i meget høj grad. “Bekymrende nok er industrien relativt uforberedt på dette tæt på deadline for de nye brændstofregler,” siger Global Maritime Forums formand.

Det er Global Maritime Issues Monitor, der har foretaget en undersøgelse blandt topcheferne i den maritime industri for at kortlægge de udfordringer, de ser komme i de næste ti år.

Ifølge undersøgelsen er det en global økonomisk krise, der potentielt vil påvirke den maritime industri mest over en ti-årige horisont.

“Nye miljø regulativer”, “geopolitiske spændinger” og “cyber-angreb og datatyveri” opfattes af industrilederne som de mest sandsynlige begivenheder.

Deltagerne i undersøgelsen, der netop er offentliggjort i forbindelse med det årlige møde i Global Maritime Forum i Singapore, bliver også spurgt om, hvordan de føler sig forberedt på de forskellige hændelser.

Og her topper en global økonomisk krise som den udfordring, deltagerne er mindst forberedt på. Den maritime industri er heller ikke forberedt på, hvad den skal stille op, hvis sektoren ikke når de klima-målsætninger, der er sat, ligesom industrien heller ikke er særlig godt forberedt på “cyber-angreb og datatyveri” som også ligger helt i top blandt de hændelser, som deltagerne finder mest sandsynlige.

Klimaudfordringen står øverst på agendaen på mødet i Singapore, der også har deltagelse af Danske Rederier. “Skibsfartens klimabelastning er vores største og vigtigste  udfordring. Vi skal simpelthen lykkes med at finde vejen til oceangående CO2-neutrale skibe og fremtidens brændstoffer, som kan produceres på alternative energikilder som vind og sol. Derfor er det positivt, at vi på et internationalt topmøde, kan diskutere håndgribelige bud og metoder til at reducere branchens CO2-udledning. For det haster”, siger Anne H. Steffensen, der er adm.dir. i Danske Rederier.

Mens der ifølge undersøgelsens resultater er god grund til at bruge tid på klima-udfordringen, som sektoren trods vigtigheden ikke føler sig forberedte på at håndtere, er den til gengæld rigtig godt forberedt på en stigning i piratangrebne.

Fint nok. Men det er dog samtidig den hændelse, som de maritime ledere finder mindst sandsynlig og som har den mindst påvirkning, viser Global Maritime Issues Monitor 2019.

Se rangeringen af de kommende ti års udfordringer og hændelser HER.

Redaktionen

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

10.11.2024Maritimedanmark.dk

Vestlige fly bomber Houthier i Yemen

09.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk skibe ikke velkomne i spansk havn

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny dansk tørlastoperatør

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ærø må spejde langt efter nye færger

07.11.2024Maritimedanmark.dk

DFDS er i modvind: Indtjeningen falder

07.11.2024Maritimedanmark.dk

Christiania Shipping afslutter købet af Navquim Holding

07.11.2024Maritimedanmark.dk

Torm løfter igen indtjeningen, udlodder stort udbytte, men nedjusterer

07.11.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines vinder innovationspris

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark