Miljøstyrelsen går ind i Maersk-sag
Miljøstyrelsen har iværksat en undersøgelse af udflagningen af de tre Maersk-ejede skibe, der er under ophugning på de kritiserede værfter på Alang-stranden i Indien, oplyste miljøminister Lea Wermelin under et samråd om forholdene på Alang-værfterne.
Tre Maersk-ejede skibe blev udflaget fra Danmark i 2018 og er de sidste tre eksempler på skibe, som Maersk har sendt til ophugning på de kritiserede ophugningsværfter på stranden i Alang.
Miljøstyrelsen går nu ind for at afdække den sag, sagde miljøminister Lea Wermelin på samrådet, der var indkaldt af Enhedslistens Christian Juhl.
Han ønskede miljøministerens holdning til, at ophugningerne fortsætter trods fortsatte problemer mange steder med miljøet og sikkerheden for arbejderne.
Ifølge Christian Juhl er det alene økonomiske hensyn, der får Maersk til at benytte værfter på Alang-stranden, mens den konservative Katarina Ammitzbøll på samrådet forsvarede Maersk og bl.a. henviste til, at selskabet har arbejdet målrettet med at forbedre forholdene på de værfter, Maersk benytter på Alang.
Ministeren henviste til, at ingen af værfterne lever op til EU´s standarder og at den danske regering fastholder, at skibsophugning skal foregå sikkert og ansvarligt både for miljø og arbejdere.
"Har ministeren været i dialog med Maersk eller Danske Rederier om forholdene i Alang," ville Katarina Ammitzbøll gerne vide.
“Ja, jeg har haft møder med danske rederier, hvor vi bl.a. har drøftet skibsophugning, og jeg er godt bekendt med, at Danske Rederier er kommet med egne tal på, hvordan man ser på kapacitet i Europa og på forholdene i Alang. Det vi er nødt til at stå på er dels selvfølgelig at tage i mod de input, der kommer, men også at stå på den fælles ramme vi har, hvor EU Kommissionen har været ude at besøge disse anlæg af flere omgange og vurderet, at man ikke lever op til de krav, der er,” svarede Lea Wermelin.
Men ministeren erklærede sig parat til at hoppe på sin grønne cykel og fortsætte dialogen med Danske Rederier, hvilket straks fik Marie Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier til at tweete med en indbydelse.
Ifølge direktøren handler det om at gå forrest og være med til at løften standarden dér, hvor mere end 80 pct. af verdensflåden ophugges.
Redaktionen
Tak for intens debat på dagens samråd om skibsophugning. Det handler om enten at sidde på hænderne og pege fingre (fysisk udfordring) eller gå forrest og være med til at løfte standarden dér, hvor mere 80% af verdensflåden ophugges. @Maersk og @DanishShipping vælger det sidste pic.twitter.com/aRjyrTqFS9
— Maria Skipper Schwenn (@maria_skipper) April 22, 2021