Miljøstyrelsen går ind i Maersk-sag

Miljøstyrelsen har iværksat en undersøgelse af udflagningen af de tre Maersk-ejede skibe, der er under ophugning på de kritiserede værfter på Alang-stranden i Indien, oplyste miljøminister Lea Wermelin under et samråd om forholdene på Alang-værfterne.

Miljøminister Lea Wermelin var i samråd om Maersk´s fortsatte brug af værfter på Alang. .

Tre Maersk-ejede skibe blev udflaget fra Danmark i 2018 og er de sidste tre eksempler på skibe, som Maersk har sendt til ophugning på de kritiserede ophugningsværfter på stranden i Alang.

Miljøstyrelsen går nu ind for at afdække den sag, sagde miljøminister Lea Wermelin på samrådet, der var indkaldt af Enhedslistens Christian Juhl.

Han ønskede miljøministerens holdning til, at ophugningerne fortsætter trods fortsatte problemer mange steder med miljøet og sikkerheden for arbejderne.

Ifølge Christian Juhl er det alene økonomiske hensyn, der får Maersk til at benytte værfter på Alang-stranden, mens den konservative Katarina Ammitzbøll på samrådet forsvarede Maersk og bl.a. henviste til, at selskabet har arbejdet målrettet med at forbedre forholdene på de værfter, Maersk benytter på Alang.

Ministeren henviste til, at ingen af værfterne lever op til EU´s standarder og at den danske regering fastholder, at skibsophugning skal foregå sikkert og ansvarligt både for miljø og arbejdere.

"Har ministeren været i dialog med Maersk eller Danske Rederier om forholdene i Alang," ville Katarina Ammitzbøll gerne vide.

“Ja, jeg har haft møder med danske rederier, hvor vi bl.a. har drøftet skibsophugning, og jeg er godt bekendt med, at Danske Rederier er kommet med egne tal på, hvordan man ser på kapacitet i Europa og på forholdene i Alang. Det vi er nødt til at stå på er dels selvfølgelig at tage i mod de input, der kommer, men også at stå på den fælles ramme vi har, hvor EU Kommissionen har været ude at besøge disse anlæg af flere omgange og vurderet, at man ikke lever op til de krav, der er,” svarede Lea Wermelin.

Men ministeren erklærede sig parat til at hoppe på sin grønne cykel og fortsætte dialogen med Danske Rederier, hvilket straks fik Marie Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier til at tweete med en indbydelse.

Ifølge direktøren handler det om at gå forrest og være med til at løften standarden dér, hvor mere end 80 pct. af verdensflåden ophugges.

Redaktionen

Tak for intens debat på dagens samråd om skibsophugning. Det handler om enten at sidde på hænderne og pege fingre (fysisk udfordring) eller gå forrest og være med til at løfte standarden dér, hvor mere 80% af verdensflåden ophugges. @Maersk og @DanishShipping vælger det sidste pic.twitter.com/aRjyrTqFS9

— Maria Skipper Schwenn (@maria_skipper) April 22, 2021

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren afviser at bygge fregatter i Danmark

18.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS forlænger samarbejde på Zeebrugge–Gøteborg

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course