M/F Broen lægger til kaj i Grenaa Havn

En af de sidste, danskbyggede Storebæltsfærger, ”M/F Broen” har sat kursen mod Grenaa, hvor den får fremtidigt hjemsted. Den legendariske færge ventes til Grenaa torsdag den 5. juli 2018, hvor den lægges til kaj i færgelejet ved Anholt-færgen og Stena Lines færger.

Arkivbillede.

”Færgen har mange muligheder og rummer så meget historie om dengang, færgerne bandt Danmark sammen. Derfor er det oplagt at undersøge, om den kan få en fremtid som turistattraktion – f.eks. i forbindelse med havnens visioner om at udbygge Sydhavnen i Grenaa til en helt ny bydel”, siger administrerende direktør Henrik Carstensen, Grenaa Havn A/S.

Han understreger, at der kan være lang vej til, at ”M/F Broen” bliver et lokalt trækplaster. Men netop attraktioner som denne vil passe godt til de fremtidsdrømme, Grenaa Havn har for Sydhavnen. Det er grunden til, at Grenaa Havn nu involverer sig i arbejdet med at finde investorer, som kan se mulighederne i at indrette færgen som eksempelvis kombineret restaurations- og museumsfærge.

”M/F Broen” blev bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952. For sin tid var det en topmoderne færge: En hurtig, isbrydende færge med plads til 70 biler. Den sejlede på ruten Nyborg-Korsør til 1957, hvor bilfærgerne flyttede til Knudshoved-Halsskov.

Færgen sejlede her indtil 1966, hvor den blev indsat på Århus-Samsø-Kalundborg-overfarten.

Her sejlede den indtil 1992, hvorefter den fik en ny funktion som diskoteksfærge – bl.a. i Aarhus havn. Siden foråret 2015 har skibet ligget i Nyborg.

”M/F Broen” er generelt meget velbevaret. I det ydre står færgen stort set i sin oprindelige form. På vogndækket er der indrettet diskotek – men i form af en opsat indre skal, hvorfor både dørk og loft er intakte.

Maskinrummet er også fuldstændig intakt – endda med værksteder – ligesom rygersalonen, kommandobroen og kongesalonen samt kahytterne i nederste dæk er forholdsvist velbevarede. Færgen har aldrig været udsat for gennemgribende ombygninger og har således en høj grad af autenticitet.

”Det vil kræve tid og arbejde at bringe færgen tilbage til sit oprindelige udseende – men det er absolut muligt og afhænger helt af, hvad færgen skal bruges til. Alt er jo tegnet og bygget i Danmark, så det kan lade sig gøre at genskabe færgens indretning de steder, hvor der er ændret noget”, siger Jesper Kjær Andersen, der er den ene af færgens to ejere.

Ejerne går nu sammen med Grenaa Havn og andre i gang med at undersøge mulighederne for at finansiere et projekt, hvor ”M/F Broen” på sigt gøres til en permanent del af oplevelserne i havnen.

Kilde: Grenaa Havn

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

01.12.2024Maritimedanmark.dk

Video af dramatisk redning i Østersøen

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Bulkeren Ruby losser en del af sin sprængfarlige last i Nordsøen

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny bog sætter ord og billeder på skibsværfternes historie

24.10.2024Maritimedanmark.dk

Fransk chokolade og kaffe-importør til bygge sejldrevet containerskib

21.10.2024Maritimedanmark.dk

Det kan godt være at kranen var udtjent, men....

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Første billeder af sunket forskningsskib

12.10.2024Maritimedanmark.dk

Dansk pirat-historie går verden rundt

11.10.2024Maritimedanmark.dk

Vild video viser orkanen Milton fra sejlende drone

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark