Medie: Forsea var dyrere end Molslinjen
Ifølge Børsens oplysninger betalte kapitalfonden EQT “over 4 mia. kr”. for rederiet Forsea, der driver Helsingør-Helsingborg overfarten. Det er - målt i forhold til rederiets forventede driftsresultat i 2022 på 270 mio. kr. - en højere pris, end EQT betalte for Molslinjen.
Købet af Forsea blev annonceret i fredags og parterne har valgt at holde salgsprisen hemmelig. Men ifølge Børsens oplysninger blev Forsea værdisat til over 6 mia. svenske kroner, svarende til over 4 mia. kr., skriver avisen.
Og det overrasker flere af Børsens kilder med “indgående kendskab” til begge salgsprocesser, da EQT i givet fald har betalt mere pr. indtjent krone i Forsea, end de gjorde ved købet af Molslinjen samtidig med, at markedet for virksomhedshandler lige nu ikke er optimalt bl.a. fordi finansieringen er blevet dyrere.
Børsens kilder betegner Molslinjen som “et bedre aktiv end Forsea”.
ForSea-færgerne sejler seks millioner passagerer, en million personbiler og 450.000 lastbiler over sundet hvert år. Selskabet driver fem færger på tværs af ruten, hvoraf de to vigtigste er elektriske og en tredje er planlagt til eldrift.
Det forventede driftsresultat (EBITDA)
i Forsea i 2022 vil ifølge Børsens oplysninger ligger på 270 mio. kr. , mens Molslinjen driver en række færgeruter i Danmark, forventer en omsætning på 1,8-2,1 mia kr. og et EBITDA på 700-800 mio. kr. i 2022.
EQT´s annoncerede køb af Forsea er betinget af de svenske og danske konkurrencemyndigheders godkendelse og forventes afsluttet primo 2023.
Kilde: Børsen