Med 100 dage igen øges pris-usikkerheden

Forskellen i prisen på olie med højt svovlindhold og den nye standard med lavt indhold blev indskrænket voldsomt efter angrebet på olieinstallationerne i Saudi Arabien. Igennem måneder har det ligget på op mod 200 dollar/ton, men nu er forskellen blot omkring 50 dollar.

Der er i dag blot 100 dage til de nye regler om svovlindholdet i bunkerolie træder i kraft, og mens parterne i industrien forbereder sig, stiger usikkerheden omkring prisforskellen på olie med højt og lavt svovlindhold.

Det har i måneder ligget omkring 180-190 dollar/ton, men i slutningen af sidste uge svandt prisforskellen ind til blot 44,5 dollar i Singapore. HFSO steg fra 448 dollar en uge før til 510,5 dollar/ton, mens 0,5 pct. olien blot steg fra 538,5 dollar/ton til 555 dollar, ifølge Ship & Bunker.

Det mindre prisforskel kom efter at Saudi Arabien blev tvunget til at reducere eksporten af HSFO efter forrige weekends angreb på Aramco´s olieinstallationer, der reducerede produktionen voldsomt.

Analytikerfirmaet JBC Energy forudser, at eksporten af HFSO fortsat vil være lav, selvom det relativt hurtigt skulle lykkedes for Saudi Arabien at genoptage produktionen fuldt ud, på grund af en højere indenlandsk efterspørgsel.

Den kan komme, hvis Saudi Arabien vælger at benytte HFSO til deres kraftværker, der normalt fyrer med råolie, for at kunne overholde landets forpligtelser i forhold til råolieleverancer, siger JBC.

Den mindre prisforskel kan gøre det attraktiv for skibsejere at foretage skiftet til LFSO hurtigere end ellers - og under alle omstændigheder bør skibsejere været fokuseret på at gøre skibene brændstoftanke klar.

“Vær sikker på, at alle tanke, der skal indeholde brændstof med lavt svovlindhold er renset,” siger Carl Schou, der er chef for Wilhelmsen Ship Management til Splash. Han opfordrer også alle skibsejere til at sørge for, at besætningen bliver instrueret i, hvad de skal holde øje med i forbindelse med bunkering.

I forbindelse med de nye svovlkrav kommer der nemlig en lang række nye brændstoffer på markedet, der ikke nødvendigvis er kompatible med hinanden. Og hvis de blandes sammen, kan det give store problemer.

“Kompatibilitet kan være et problem, hvis du har en bunkertank, som er halvt fyldt, og du bunkrer noget nyt ovenpå. Hvis de to fuels ikke er kompatible, så går det galt. Og her kan du ikke gå tilbage til leverandøren og klage, for det er dig om bord på skibet, som har blandet de to fuels sammen. Så der er ingen leverandør, der kan tage ansvaret, og skibsejeren står med regningen, siger Charlotte Rjøgaard, der er global chef for Marine Fuel Services hos Bureau Veritas, til Søfart.

Redaktionen

Relateret indhold

13.04.2024Maritimedanmark.dk

Greenpeace-aktion i protest mod den russiske skyggeflåde

13.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier har særligt tre ønsker til det kommende EU-Parlament

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Krisen i Det Røde Havn sender fortsat CO2-udledning og rater op

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Redegørelse om Iver Huitfeldt er udskudt

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier “anerkender” forbud mod scrubbere

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Anholt savner sin nye redningsbåd - den forsvandt efter en uge

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Aftale på plads: Danmark forbyder udledning af scrubbervand

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

MARPRO Search & Selection

Recruitment Consultant

Are you passionate about the maritime industry? Can you talk to anyone? Can you roll with the punches? Recruitment can be unpredictable, but we need someone who can handle challenges with a smile on their face.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Port of Aalborg

Havneassistent

Vil du være en bærende del af det team, som dagligt har ansvaret for servicering og organisering af havnens skibe, agenter, kunder og besøgende? Så er du måske vores nye havneassistent?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

13.04.2024

H. Folmer & Co.

Indkøber

Er du indkøber med interesse og forståelse for den maritime industri? Har du teknisk erfaring og evnen til at håndtere forskelligartede opgaver i en dynamisk og uforudsigelig arbejdsmiljø? Så er denne stilling som indkøber i vores rederi måske noget for dig!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

H. Folmer & Co.

Bemandingsansvarlig

Vil du arbejde med påmønstring og afmønstring i et dansk rederi med international skibsfart? Og har du lyst til at være en del af en virksomhed med fart på og højt til loftet? Kom med på holdet hos H. Folmer & Co. og få en spændende hverdag som bemandingsansvarlig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Chief Officer

Would you like to become part of a dynamic team with great working conditions?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Navi Merchants

Senior Chartering Manager

When you're part of Navi Merchants / Copenhagen Merchants, you'll experience having many opportunities to influence your own daily life, as well as your own and your team's development. Therefore, your tasks and responsibilities are sure to evolve to become unique. However, to begin with, we have a clear expectation that your main areas of responsibility will be:

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle