Markedet for kølecontainere bliver presset af mange typer forstyrrelser

Markedet for kølecontainere i 2. kvartal 2025 er fortsat under pres på grund af vedvarende forstyrrelser i Det Røde Hav, forlængede transittider og skiftende skibsalliancer. Omdirigering via Kap Det Gode Håb fortsætter med at påvirke skibsplaner og udstyrstilgængelighed, især på ruterne mellem Asien-Europa og Transatlantiske ruter.

Efter prisstigninger i begyndelsen af 2024 forventer DHL Freight Forwarding, at 2. kvartal vil vise en stabilisering, stadig på et højt niveau på grund af forlænget ruteplanlægning, men mindre volatil. Foto: 123rf.com.

Sæsonbestemt efterspørgsel efter letfordærvelige varer som citrusfrugter, avokadoer og bær er på sit højeste, hvilket strammer kapaciteten fra Sydamerika og Afrika. Samtidig påvirker nylige ændringer i alliancestrukturer servicemønstre, især på den vestgående transatlantiske rute, hvor kapacitetsnedskæringer er mest tydelige. Sådan lyder det i DHL Freight Forwardings seneste opdatering på kølecontainermarkedet og temperaturfølsom fragt (reefer).

Opdateringen fremhæver tre overordnede tendenser og fire generelle opdateringer:

3 overordnede tendenser

  1. USA's handelspolitik er igen i fokus. Nye forslag til Section 301, der sigter mod Kinas maritime og logistiske sektorer, skaber usikkerhed og får nogle eksportører til at overveje deres ruter og markedsprioriteter.
  2. Priserne forbliver stabile til let faldende på de fleste ruter. Generelle prisstigninger (GRIs) er blevet annonceret, og udstyrsmangel fortsætter på udvalgte oprindelsessteder under topugerne.
  3. Havneproblemer og arbejdsnedlæggelser i Nordeuropa, især i Rotterdam, Le Havre og Antwerpen, forårsager forsinkelser og lægger pres på kølekædeoperationer.

4 generelle opdateringer

  • USA planlægger høje afgifter på kinesiskbyggede skibe for at styrke den nationale skibsbygningsindustri, hvilket vækker bekymring for stigende fragtomkostninger.
  • Afslutningen på våbenhvilen har knust håbet om genåbning af korridoren i Det Røde Hav. Store rederier som Maersk og Hapag-Lloyd bekræfter, at de ikke vil genoptage Suez-ruterne i første halvår 2025.
  • Latinamerika står over for en mangel på køleudstyr med op til 73 procent underskud drevet af top-eksportperioden og længere rundture på grund af omdirigering.
  • MSC har lanceret iReefer-systemet til realtidsovervågning, og ONE har introduceret dual-temp-kølecontainere med CA (kontrolleret atmosfære), der understøtter blandede ladninger og længere holdbarhed.

Læs også: 13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

Vækst på trods af udfordringer

Kølecontainer-volumener fortsætter med at stige, især på ruter fra Sydamerika til Europa og Asien til Mellemøsten. Opbygningen til sommersæsonen på den nordlige halvkugle vil øge efterspørgslen efter køleimport (frugt, grøntsager, skaldyr), hvilket strammer kapaciteten på visse handelsruter (for eksempel Sydamerika-Europa, Afrika-Europa).

Efter prisstigninger i begyndelsen af 2024 forventer DHL Freight Forwarding, at 2. kvartal vil vise en stabilisering, stadig på et højt niveau på grund af forlænget ruteplanlægning, men mindre volatil.

Kølecontainer-volumener forventes at vokse fra 4 millioner TEU i 2023 til 7,1 millioner TEU i 2030 (CAGR 8,8 procent) drevet af farmaceutisk handel, e-handel og handel med letfordærvelige varer.

Forsinkelser for letfordærvelige varer

2. kvartal markerer topperioden for sydamerikanske letfordærvelige varer, herunder chilenske druer, blåbær og citrusfrugter fra Argentina og Uruguay. Eksportører står over for forsinkelser og opbygning af fragt på grund af mangel på køleudstyr og længere skibsruter.

Flere fragtførere adopterer CA-køleteknologi for at forlænge holdbarheden for følsomme produkter som bananer, avokadoer og bær. Det skyldes især omdirigerede rejseruter, der tilføjer op til 10 ekstra dage.

Forsinkelser ved store europæiske indgangshavne som Rotterdam, Antwerpen og Hamburg påvirker effektiviteten af kølekæden, og der er rapporter om mangel på stik til kølecontainere og længere opholdstider i indlandet.

Sådan ser den generelle efterspørgsel ud

DHL Freight Forwarding rapporterer, at markedet for den generelle oceanfragt viser tegn på stabil efterspørgsel, især inden for essentielle sektorer som farmaceutisk industri, fødevarer og letfordærvelige varer. Dog forbliver det bredere marked følsomt over for:

  • Omdirigering omkring Det Røde Hav, som fortsat forstyrrer handelsstrømme og planlægning.
  • Svag forbrugerefterspørgsel i Europa og Nordamerika på grund af vedvarende inflation og stigning i leveomkostninger.

De regionale statusser er:

  • Asien: Eksportvolumener forbliver moderate. Det kinesiske produktionsoutput udgør en stabil flad kurve med begrænset udsigt til betydelige handelsvolumenstigninger i enkeltområder.
  • Europa: Import af farmaceutiske produkter og kølefødevarer forbliver solid. Volumener af kortvarige forbrugsvarer er stadig under niveauet før pandemien.
  • Sydamerika/Afrika: Fortsat høj efterspørgsel efter kølecontainere til letfordærvelige varer (som for eksempel druer, citrusfrugter, avokadoer, skaldyr), især på ruter mod Europa.

Hvad er status på fragtpriser?

Kølecontainerpriser er stadig høje, især på lange ruter som Asien-Europa og Afrika-Europa, og der er stadig mange eksempler på ekstra gebyrer. Ekstra gebyrer træder i kraft, når kølecontainere opholder sig længere i havne eller bruger mere tid på at være tilsluttet strøm. Tidsskemaer forbliver upålidelige på grund af længere transittider.

Men hvad er det, der driver priserne? Det er:

  • Krisen i Det Røde Hav: Skibe sejler rundt om Afrika, hvilket gør rejserne længere.
  • Sæsonen for frisk frugt lægger pres på markedet. Lande som Chile, Peru, Sydafrika og Kenya eksporterer store mængder druer, citrusfrugter, avokadoer og bær.
  • På trods af lavere oliepriser forbliver fragtomkostningerne høje på grund af længere rejser og EU ETS-tillæg, som rederierne fortsætter med at videreføre.
  • Nogle havne er overbelastede, især for kølecontainere, der har brug for strømstik.

Hvad er udsigten for 2. kvartal?

  • Priserne vil sandsynligvis forblive høje på grund af stærk efterspørgsel og længere ruter.
  • Ingen stor nedgang forventes, medmindre Suez-ruten genåbnes eller sæsonbestemte volumener falder.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Højesteret stiller spørgsmålstegn ved Trumps toldpolitik

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater border tankskib langt fra land

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Torm leverer årets stærkeste kvartalsresultat

06.11.2025Maritimedanmark.dk

DFDS nedjusterer og fyrer 400 medarbejdere

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går bedre en ventet i Maersk

06.11.2025Maritimedanmark.dk

DFDS afskediger Torben Carlsen

05.11.2025Maritimedanmark.dk

Norden forlænger med amerikansk biobrændselsgigant

05.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE leverer kvartalsoverskud men advarer om tab

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course