Markedet for kølecontainere bliver presset af mange typer forstyrrelser

Markedet for kølecontainere i 2. kvartal 2025 er fortsat under pres på grund af vedvarende forstyrrelser i Det Røde Hav, forlængede transittider og skiftende skibsalliancer. Omdirigering via Kap Det Gode Håb fortsætter med at påvirke skibsplaner og udstyrstilgængelighed, især på ruterne mellem Asien-Europa og Transatlantiske ruter.

Efter prisstigninger i begyndelsen af 2024 forventer DHL Freight Forwarding, at 2. kvartal vil vise en stabilisering, stadig på et højt niveau på grund af forlænget ruteplanlægning, men mindre volatil. Foto: 123rf.com.

Sæsonbestemt efterspørgsel efter letfordærvelige varer som citrusfrugter, avokadoer og bær er på sit højeste, hvilket strammer kapaciteten fra Sydamerika og Afrika. Samtidig påvirker nylige ændringer i alliancestrukturer servicemønstre, især på den vestgående transatlantiske rute, hvor kapacitetsnedskæringer er mest tydelige. Sådan lyder det i DHL Freight Forwardings seneste opdatering på kølecontainermarkedet og temperaturfølsom fragt (reefer).

Opdateringen fremhæver tre overordnede tendenser og fire generelle opdateringer:

3 overordnede tendenser

  1. USA's handelspolitik er igen i fokus. Nye forslag til Section 301, der sigter mod Kinas maritime og logistiske sektorer, skaber usikkerhed og får nogle eksportører til at overveje deres ruter og markedsprioriteter.
  2. Priserne forbliver stabile til let faldende på de fleste ruter. Generelle prisstigninger (GRIs) er blevet annonceret, og udstyrsmangel fortsætter på udvalgte oprindelsessteder under topugerne.
  3. Havneproblemer og arbejdsnedlæggelser i Nordeuropa, især i Rotterdam, Le Havre og Antwerpen, forårsager forsinkelser og lægger pres på kølekædeoperationer.

4 generelle opdateringer

  • USA planlægger høje afgifter på kinesiskbyggede skibe for at styrke den nationale skibsbygningsindustri, hvilket vækker bekymring for stigende fragtomkostninger.
  • Afslutningen på våbenhvilen har knust håbet om genåbning af korridoren i Det Røde Hav. Store rederier som Maersk og Hapag-Lloyd bekræfter, at de ikke vil genoptage Suez-ruterne i første halvår 2025.
  • Latinamerika står over for en mangel på køleudstyr med op til 73 procent underskud drevet af top-eksportperioden og længere rundture på grund af omdirigering.
  • MSC har lanceret iReefer-systemet til realtidsovervågning, og ONE har introduceret dual-temp-kølecontainere med CA (kontrolleret atmosfære), der understøtter blandede ladninger og længere holdbarhed.

Læs også: 13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

Vækst på trods af udfordringer

Kølecontainer-volumener fortsætter med at stige, især på ruter fra Sydamerika til Europa og Asien til Mellemøsten. Opbygningen til sommersæsonen på den nordlige halvkugle vil øge efterspørgslen efter køleimport (frugt, grøntsager, skaldyr), hvilket strammer kapaciteten på visse handelsruter (for eksempel Sydamerika-Europa, Afrika-Europa).

Efter prisstigninger i begyndelsen af 2024 forventer DHL Freight Forwarding, at 2. kvartal vil vise en stabilisering, stadig på et højt niveau på grund af forlænget ruteplanlægning, men mindre volatil.

Kølecontainer-volumener forventes at vokse fra 4 millioner TEU i 2023 til 7,1 millioner TEU i 2030 (CAGR 8,8 procent) drevet af farmaceutisk handel, e-handel og handel med letfordærvelige varer.

Forsinkelser for letfordærvelige varer

2. kvartal markerer topperioden for sydamerikanske letfordærvelige varer, herunder chilenske druer, blåbær og citrusfrugter fra Argentina og Uruguay. Eksportører står over for forsinkelser og opbygning af fragt på grund af mangel på køleudstyr og længere skibsruter.

Flere fragtførere adopterer CA-køleteknologi for at forlænge holdbarheden for følsomme produkter som bananer, avokadoer og bær. Det skyldes især omdirigerede rejseruter, der tilføjer op til 10 ekstra dage.

Forsinkelser ved store europæiske indgangshavne som Rotterdam, Antwerpen og Hamburg påvirker effektiviteten af kølekæden, og der er rapporter om mangel på stik til kølecontainere og længere opholdstider i indlandet.

Sådan ser den generelle efterspørgsel ud

DHL Freight Forwarding rapporterer, at markedet for den generelle oceanfragt viser tegn på stabil efterspørgsel, især inden for essentielle sektorer som farmaceutisk industri, fødevarer og letfordærvelige varer. Dog forbliver det bredere marked følsomt over for:

  • Omdirigering omkring Det Røde Hav, som fortsat forstyrrer handelsstrømme og planlægning.
  • Svag forbrugerefterspørgsel i Europa og Nordamerika på grund af vedvarende inflation og stigning i leveomkostninger.

De regionale statusser er:

  • Asien: Eksportvolumener forbliver moderate. Det kinesiske produktionsoutput udgør en stabil flad kurve med begrænset udsigt til betydelige handelsvolumenstigninger i enkeltområder.
  • Europa: Import af farmaceutiske produkter og kølefødevarer forbliver solid. Volumener af kortvarige forbrugsvarer er stadig under niveauet før pandemien.
  • Sydamerika/Afrika: Fortsat høj efterspørgsel efter kølecontainere til letfordærvelige varer (som for eksempel druer, citrusfrugter, avokadoer, skaldyr), især på ruter mod Europa.

Hvad er status på fragtpriser?

Kølecontainerpriser er stadig høje, især på lange ruter som Asien-Europa og Afrika-Europa, og der er stadig mange eksempler på ekstra gebyrer. Ekstra gebyrer træder i kraft, når kølecontainere opholder sig længere i havne eller bruger mere tid på at være tilsluttet strøm. Tidsskemaer forbliver upålidelige på grund af længere transittider.

Men hvad er det, der driver priserne? Det er:

  • Krisen i Det Røde Hav: Skibe sejler rundt om Afrika, hvilket gør rejserne længere.
  • Sæsonen for frisk frugt lægger pres på markedet. Lande som Chile, Peru, Sydafrika og Kenya eksporterer store mængder druer, citrusfrugter, avokadoer og bær.
  • På trods af lavere oliepriser forbliver fragtomkostningerne høje på grund af længere rejser og EU ETS-tillæg, som rederierne fortsætter med at videreføre.
  • Nogle havne er overbelastede, især for kølecontainere, der har brug for strømstik.

Hvad er udsigten for 2. kvartal?

  • Priserne vil sandsynligvis forblive høje på grund af stærk efterspørgsel og længere ruter.
  • Ingen stor nedgang forventes, medmindre Suez-ruten genåbnes eller sæsonbestemte volumener falder.

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

22.05.2025Maritimedanmark.dk

Norden skal hjælpe Microsoft med at reducere CO2-udledning

22.05.2025Maritimedanmark.dk

Torsdag er sidste handelsdag for Svitzer

22.05.2025Maritimedanmark.dk

Markedet for kølecontainere bliver presset af mange typer forstyrrelser

22.05.2025Maritimedanmark.dk

Vindrederi får stærk start på 2025

21.05.2025Maritimedanmark.dk

Aftale sikrer sejlende praktik til fremtidens skibsførere og maskinmestre

21.05.2025Maritimedanmark.dk

Houthi-bevægelsen bryder våbenhvile med annoncering af nye angreb

21.05.2025Maritimedanmark.dk

DFDS ansætter ny HR-chef

20.05.2025Maritimedanmark.dk

Forsvaret afsætter knap 1 mia. til luftforsvarsmissiler

Jobmarked

Se alle

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø. Du skal lede et lille team af dygtige og erfarne medarbejdere på 4 færgefører og 6 billettører. Du vil som overfartsleder dele din arbejdstid mellem administration og sejlads (24 timers vagter) og derfor er sønæringsbevis som minimum bedstemand en nødvendighed.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen søger en medarbejder med maritim baggrund til nautiske myndighedsopgaver i afdelingen Sikre Farvande i Korsør

Vil du gøre en forskel i spændingsfeltet mellem maritim faglighed, myndighed, analyse og formidling? Så er du måske vores nye kollega.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

08.06.2025

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE/Samsø Rederi.

Du er Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Køge Marina

Havneassistent til Køge Marina

Køge Marina søger en dygtig allround håndværker med maritim interesse, som fremover kan være vores nye havneassistent

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

PURETEQ A/S

Spare Parts Coordinator til PureteQ’s maritime serviceenhed

Vi søger en erfaren og teknisk velfunderet Spare Parts Coordinator til vores After Sales team. Du kommer til at spille en central rolle i at sikre, at vores kunder får de nødvendige og korrekte spare parts leveret – til rette tid, rette sted og som aftalt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark