Maritim iværksætter: Anders Bak Kristoffersen / Kvasir Technologies

I Danske Maritimes serie af iværksætterportrætter, fortæller Anders B. Kristoffersen - den ene af de to stiftere af Kvasir Technologies - om, hvordan de to iværksættere vil realisere deres drøm om en global skibsfart der sejler på halm, træ og nøddeskaller.

Foto: Kvasir

Kvasir Technologies - der blev grundlagt af Anders B. Kristoffersen og Joachim Bachmann Nielsen i 2018 - har udviklet en teknologi, der gør det muligt at omdanne ikke-spiselige planterester til et olieprodukt, som er så lig fossil olie, at det kan anvendes i skibsmotorer uden at lave ændringer.

”Joachim var forsker på DTU, der forsøgte at sælge en teknologi til min arbejdsplads, bunkervirksomheden, Monjasa. Jeg ledede projektet for Monjasa, men i sidste ende var der ikke opbakning fra ledelsens side til at investere i projektet”, fortæller Anders B. Kristoffersen, der selv har en maritim baggrund.

”Jeg så en meget stor mulighed i teknologien og var overbevist om, at timingen var helt perfekt. Tilbage i 2018 var shipping-/bunkerindustrien meget optaget af at leve op til de nye regler om svovl i skibsbrændstof, der trådte i kraft d. 1. januar 2020. Det virkede oplagt, at det næste store problem for branchen var klimapåvirkninger. Derfor gik Joachim og jeg sammen om at starte Kvasir”.

”Fra start af søgte vi forskningsmidler, hvilket vi blev bevilget, og det gjorde, at vi kunne leje nogle lokaler hos DTU og samtidig give noget løn til Joachim, der så kunne være fuldtid på projektet. Jeg hjalp til i det omfang, jeg kunne fra sidelinjen. Så det var om aftenen og i weekenden, indtil økonomien var til, at jeg kunne gå ombord fuldtid i januar 2020, hvor vi blev bevilget en portion penge af ShippingLab til et samarbejde med rederiet Norden”.

”Projektet gik ud på, at vi gerne ville bevise, at det her kunne lade sig gøre i større skala. På laboratoriet kunne vi bevise det i lille skala, men det rykker ikke noget, før vi viser, at det her faktisk kan lade sig gøre på den store klinge”, siger Anders B. Kristoffersen.

”Da der første gang dryppede olie ud i den anden ende efter processen med at omdanne biomasse, var det en stor milepæl, vi opnåede. Med det viste vi, at teknologien også kan opskaleres til et industrielt anlæg. Norden var så med til at rådgive og validere, at oliens kvalitet rent faktisk var, som den skulle være for at kunne bruges i skibsfarten”.

Hvad har været jeres største udfordring i springet ud i livet som iværksættere?

”Det er enormt dyrt at udvikle en ny procesteknologi, der kræver så stor skala, som det gør indenfor skibsbrændstof. Vores minimal viable product, altså en virksomheds første brugbare offentlige version af et produkt, er et mini bio-raffinaderi, der koster omkring €40 millioner, og det er naturligvis svært at finansiere, før det er bevist, at det virker”.

”Vi har derfor skaleret op i stadier. 1kg/ time – 100 kg/ time, og håber næste år at kunne igangsætte et projekt med 10.000 ton om året kapacitet. Her skal man tænkte på, at et stort oceangående containerskib kan bruge mange ton brændstof i timen, så 100kg/time kan lyde af meget, men det er selvfølgelig langt fra målet. Det er et rigtig godt skridt på vejen, og ultimo 2025 håber vi at kunne træffe beslutning om at bygge et kommercielt anlæg, hvor vi håber på at producere 10.000 ton om året. Og så er vi ved at være et sted, hvor vi rent faktisk kan sige, at det er noget, vi kan tjene penge på og drive en kommerciel forretning på. Om end det stadig vil være en lille kommerciel forretning. Hvis vi tager Norden som eksempel, så bruger de over 1 million tons brændstof om året. Mærsk bruger over 12 millioner ton om året. Så i det perspektiv vil det stadig være en lille forretning”.

I er medlem hos Danske Maritime. Hvad har medlemskabet givet jer?

”Vi har taget del i det iværksætternetværk, der er hos Danske Maritime, hvor vi har mødt andre maritime iværksættere. Det har givet inspiration på forskellige måder. Vi kommer jo med en shippingbaggrund, og vores fokus er på det maritime område, så det var naturligt for os med et medlemskab hos Danske Maritime. Også fordi vi gerne vil bevare synligheden i den maritime industri, og vi vil gerne bevare et maritimt netværk. Vi har også deltaget ved konferencer i regi af Danske Maritime”.

Hvordan ser fremtiden ud for Kvasir?

”Som vi talte om før, så håber vi jo at kunne skalere til et industrielt anlæg i slutningen af 2025. Vi er gået fra at være Joachim og jeg til at have over 20 ansatte. Energistyrelsen gav støtte gennem EUDP-programmet, mens Mærsk investerede i os sammen med statens investeringsfond, EIFO. Vi fik ligeledes tildelt en stor bevilling fra EU, hvilket har muliggjort, at vi er vokset, og det, håber vi jo, fortsætter. Så lige nu, der ser fremtiden lys ud for Kvasir Technologies”, siger Anders B. Kristoffersen-

-mauh

CV

• Navn: Anders Kristoffersen
• Hjemby (for virksomheden): Søborg
• Uddannelse (højeste niveau): Skibsfører og Maskinmester             
• Karriere: 2005-2013 Uddannelse og job som officer i Maersk Tankers, 2013-2020 Shipping afdeling i Monjasa, ansvarlig for operation af skibe, tankterminaler og planlægning af driften i Europa. 2020-> Kvasir fuld tid.

• Navn: Joachim Bachmann Nielsen
• Uddannelse (højeste niveau) Ph.D., Chemical Engineering              
• Karriere, hvor de mest relevante job udvælges 2012-2016 Ph.D., 2016-2018 Post doc forsker på DTU, 2018-> Kvasir fuld tid
 

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Når kvinder går om bord, ændrer kulturen sig

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Fra Bunker Holding til Dansk Erhverv

27.10.2025RelyOn

Sponseret

RelyOn opkøber Simwave for at styrke digital maritim træning og etablere et globalt maritimt akademi

23.10.2025Maritimedanmark.dk

DSV fastholder stærk kurs - Schenker-integration kører i højt gear

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Monjasa bliver officiel brændstofleverandør til NATO-flåden

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder millionkontrakt i Vietnam

02.10.2025Maritimedanmark.dk

Fusion samler kemi og energilogistik i ét brand

29.09.2025Maritimedanmark.dk

Chef for alternative brændstoffer stopper

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Dropped Objects (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with the knowledge to identify, prevent, and manage dropped objects in the workplace, ensuring a safer environment for yourself and others. The course also supports safe work practices in line with OSHA's requirements for workplace safety.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course