Marinehjemmeværnet i natlig aktion
Marinehjemmeværnet blev natten til lørdag kaldt til assistance, da en stor motorbåd kom i vanskeligheder i Langelandsbæltet. En lodsbåd på stedet kunne ikke løse opgaven, og derfor trådte MHV 810 Luna til, og fik bugseret motorbåden i sikkerhed.
En nybagt bådejer var sammen med to venner sent fredag aften på vej fra Spodsbjerg på Langeland til Nysted på Lolland, da den nyindkøbte - men noget ældre - 56 fod store motorbåd mistede fremdriften.
Ude af stand til at sejle videre for egen kraft, slog bådejeren alarm til JRCC (Joint Rescue Coordination Center), der i første omgang bad lodsen i Spodsbjerg om at sejle til assistance.
Lodsbåden havde problemer med at slæbe båden - det gik ganske langsomt og man havde ikke de fornødne slæbetrosser ombord. Lodsbåden måtte derfor have assistance. Tættest på var MHV 810 Luna, der netop var ankommet til Marstal.
Nogle timer - og en tur syd om Langeland - senere, ankom Luna til positionen, og tog over efter lodsbåden, der derefter kunne returnere til Spodsbjerg og genoptage sine pligter.
”Efter lidt papirarbejde og parlamentering frem og tilbage om en passende havn at slæbe havaristen sikkert ind til, blev det aftalt at gå til Rødbyhavn”, skriver Brian Lodahl og Henrik E. Elborough, der indgår i den friville besætning om bord på Luna, i en beretning.
Heldigvis var der kun ringe trafik i Storebælt, 3-5 sekundmeter vind og stort set ingen sø, så selvom slæbet kun kunne foretages med 4-5 knob, gik alt godt. Under det 6 timer lange slæb fik besætningen lidt søvn og hvile på skift, sejlet skib og skiftedes til at tage en vagttørn ved øksen og slæbetrossen på agterdækket.
Ankomsttidspunktet var tilrettelagt således, at Luna kunne glide ind og ud af Rødbyhavn, uden at forstyrre færgernes drift. Efter at have forsikret sig om, at alt var vel ombord i havaristen, og efter en god morgenmad, fortsatte Luna derefter weekendens farvandsovervågning for Søværnet.
Kilde: Marinehjemmeværnet