Marinehjemmeværnet får ros for beskyttelse

Kan Europas næststørste hangarskib på 261.5 meter bruge et marinehjemmeværnsfartøj på 23.7 meter til noget? Besætningen om bord på marinehjemmeværnsfartøjet Apollo fra Frederikshavn får nu ros for sin deltagelse i beskyttelsen af hangarskibet, Charles de Gaulle, i sidste uge.

Marinehjemmeværnsfartøjet Apollo var 29. - 30. marts indsat i en force protection-opgave, som gik ud på at beskytte en sikkerhedszone rundt om det franske hangarskib, Charles de Gaulle, og dets følgeskibe i Task Force 473, da de lå til anker ved Frederikshavn for at modtage forsyninger.

Her havde de franske myndigheder anmodet om støtte til at varetage skibenes sikkerhed, og tre danske enheder: fregatten Niels Juel, patruljefartøjet Freja og marinehjemmeværnsfartøjet Apollo løste opgaven med Niels Juel i spidsen.

”Det var fra Søværnet og Niels Juel side naturligt at søge hjælp hos Marinehjemmeværnet til denne opgave, hvor særligt besætningen på Apollo med deres lokalkendskab til skibstrafikken og farvandets beskaffenhed var en vigtig faktor i den taktiske planlægning af opgaveløsningen”, siger kaptajnløjtnant Daniel Lindeblad, Taktisk officer overflade, Niels Juel.

Og det var en opgave, som passede fint til den lokale besætning fra Hjemmeværnsflotille 115 Vendsyssel.

”Vi havde fået tildelt et område at patruljere i, og det var vores opgave at kontakte de mindre fartøjer på vej ind i området for at varsko dem om, at de skulle holde afstand til ankerliggerne”, siger Søren Kjellberg, som var fartøjsfører om bord på Apollo.

Sikkerhedszonen på 2.000 yards til Charles de Gaulle og 1.000 yards til følgeskibene var blevet udgivet som en stor firkant på søkortet, og Apollo havde fået den vestlige kant ind mod land.

”Vi sejlede nok 50 ture frem og tilbage langs kysten i de to dage, og de sejlende, vi kontaktede, var meget forstående. De respekterede det, og de forstod det godt. Ja, lige udover en enkelt fisker, der var lidt utilfreds. Altså, han skulle fiske i det område i dag, og så måtte det hangarskib flytte sig,” fortæller Søren Kjellberg med et grin.

For Søren Kjellberg gav det god mening, at man havde sat et marinehjemmeværnsfartøj på netop denne opgave.

”Det var jo en meget slagkraftig styrke, der lå der, og som Marinehjemmeværnet var med til at passe på. Det kan godt virke lidt som musen, der er sat til at passe på elefanten, men det gav god mening, da vi var i gang. Altså, så sådan en opgave bliver løst på lavest mulige konfliktniveau. Der var ikke noget intimiderende i at snakke med os for de sejlende, vi mødte. Vi bringer det ned på et niveau, hvor vi kan snakke sproget og matche dem, vi møder”.

Efter godt to døgn med ’kinesertørn’ (fire-timers-vagter), en ret hård sø og corona-forholdsregler om bord, kunne den otte mand store besætning gå i land godt brugte. Og deres indsats er blevet værdsat.

”Apollo fik til ansvar, at andre skibe ikke kom for tæt på den opankrede styrke. Apollo løste denne opgave på fornem vis. Besætningen ombord i Niels Juel bemærkede særligt, at Apollo selv med meget kort varsel påtog sig denne opgave og i særdeleshed udviste den høje grad af professionalisme, velvilje og stolthed, som kendetegner Marinehjemmeværnet. Niels Juel ser meget frem til mulige fremtidige opgaver med MHV 811 Apollo og resten af Marinehjemmeværnet”, siger Daniel Lindeblad med hilsen fra ledelsen om bord på Niels Juel.

Rosen, som også er kommet til besætningen via de officielle kanaler, lander på et godt sted.

”Jamen, det er jo dejligt. Det er godt at besætningen kan se, at de har brugt deres tid på noget relevant, og at det er blevet påskønnet. Det er vigtigt, siger Søren Kjellberg, som ikke ved, hvor lang tid, der går, inden han igen kan sejle ud med sin besætning om bord på Apollo.

Task Force 473 består af Charles de Gaulle og en række fregatter (inklusive Niels Juel) og destroyere fra flere europæiske lande som eskorteenheder.

Planen var oprindeligt, at det store hangarskib skulle have anløbet Aarhus Havn, men det blev aflyst pga. COVID-19-situationen i Danmark.

Kilde: Marinehjemmeværnet / Foto: Lars Horn og Palle Jepsen

Relateret indhold

20.04.2024Maritimedanmark.dk

44 kvæstet i færgeulykke

19.04.2024Maritimedanmark.dk

Russisk krigsskib på tværs af Molsfærge

22.03.2024Maritimedanmark.dk

Så stor er tunnelfabrikken ved Rødbyhavn

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Iver Huitfeldt træner i Det Røde Hav

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Inspektionsfartøjer tilbage på havet

19.03.2024Maritimedanmark.dk

Rigsfællesskab vil pause dybhavsminedrift

19.03.2024Maritimedanmark.dk

På ekspedition med all-inclusive

10.03.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Welkin nu på svenske hænder

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle