Marinehjemmeværnet får ros for beskyttelse

Kan Europas næststørste hangarskib på 261.5 meter bruge et marinehjemmeværnsfartøj på 23.7 meter til noget? Besætningen om bord på marinehjemmeværnsfartøjet Apollo fra Frederikshavn får nu ros for sin deltagelse i beskyttelsen af hangarskibet, Charles de Gaulle, i sidste uge.

Marinehjemmeværnsfartøjet Apollo var 29. - 30. marts indsat i en force protection-opgave, som gik ud på at beskytte en sikkerhedszone rundt om det franske hangarskib, Charles de Gaulle, og dets følgeskibe i Task Force 473, da de lå til anker ved Frederikshavn for at modtage forsyninger.

Her havde de franske myndigheder anmodet om støtte til at varetage skibenes sikkerhed, og tre danske enheder: fregatten Niels Juel, patruljefartøjet Freja og marinehjemmeværnsfartøjet Apollo løste opgaven med Niels Juel i spidsen.

”Det var fra Søværnet og Niels Juel side naturligt at søge hjælp hos Marinehjemmeværnet til denne opgave, hvor særligt besætningen på Apollo med deres lokalkendskab til skibstrafikken og farvandets beskaffenhed var en vigtig faktor i den taktiske planlægning af opgaveløsningen”, siger kaptajnløjtnant Daniel Lindeblad, Taktisk officer overflade, Niels Juel.

Og det var en opgave, som passede fint til den lokale besætning fra Hjemmeværnsflotille 115 Vendsyssel.

”Vi havde fået tildelt et område at patruljere i, og det var vores opgave at kontakte de mindre fartøjer på vej ind i området for at varsko dem om, at de skulle holde afstand til ankerliggerne”, siger Søren Kjellberg, som var fartøjsfører om bord på Apollo.

Sikkerhedszonen på 2.000 yards til Charles de Gaulle og 1.000 yards til følgeskibene var blevet udgivet som en stor firkant på søkortet, og Apollo havde fået den vestlige kant ind mod land.

”Vi sejlede nok 50 ture frem og tilbage langs kysten i de to dage, og de sejlende, vi kontaktede, var meget forstående. De respekterede det, og de forstod det godt. Ja, lige udover en enkelt fisker, der var lidt utilfreds. Altså, han skulle fiske i det område i dag, og så måtte det hangarskib flytte sig,” fortæller Søren Kjellberg med et grin.

For Søren Kjellberg gav det god mening, at man havde sat et marinehjemmeværnsfartøj på netop denne opgave.

”Det var jo en meget slagkraftig styrke, der lå der, og som Marinehjemmeværnet var med til at passe på. Det kan godt virke lidt som musen, der er sat til at passe på elefanten, men det gav god mening, da vi var i gang. Altså, så sådan en opgave bliver løst på lavest mulige konfliktniveau. Der var ikke noget intimiderende i at snakke med os for de sejlende, vi mødte. Vi bringer det ned på et niveau, hvor vi kan snakke sproget og matche dem, vi møder”.

Efter godt to døgn med ’kinesertørn’ (fire-timers-vagter), en ret hård sø og corona-forholdsregler om bord, kunne den otte mand store besætning gå i land godt brugte. Og deres indsats er blevet værdsat.

”Apollo fik til ansvar, at andre skibe ikke kom for tæt på den opankrede styrke. Apollo løste denne opgave på fornem vis. Besætningen ombord i Niels Juel bemærkede særligt, at Apollo selv med meget kort varsel påtog sig denne opgave og i særdeleshed udviste den høje grad af professionalisme, velvilje og stolthed, som kendetegner Marinehjemmeværnet. Niels Juel ser meget frem til mulige fremtidige opgaver med MHV 811 Apollo og resten af Marinehjemmeværnet”, siger Daniel Lindeblad med hilsen fra ledelsen om bord på Niels Juel.

Rosen, som også er kommet til besætningen via de officielle kanaler, lander på et godt sted.

”Jamen, det er jo dejligt. Det er godt at besætningen kan se, at de har brugt deres tid på noget relevant, og at det er blevet påskønnet. Det er vigtigt, siger Søren Kjellberg, som ikke ved, hvor lang tid, der går, inden han igen kan sejle ud med sin besætning om bord på Apollo.

Task Force 473 består af Charles de Gaulle og en række fregatter (inklusive Niels Juel) og destroyere fra flere europæiske lande som eskorteenheder.

Planen var oprindeligt, at det store hangarskib skulle have anløbet Aarhus Havn, men det blev aflyst pga. COVID-19-situationen i Danmark.

Kilde: Marinehjemmeværnet / Foto: Lars Horn og Palle Jepsen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

30.01.2025Maritimedanmark.dk

Jagten er gået ind på donationer for at bevare et af verdens ældste krigsskibe

22.01.2025Maritimedanmark.dk

Fyrskib retur til Helsingør

21.01.2025Maritimedanmark.dk

Høj genoptager stort projekt i Norge

19.01.2025Maritimedanmark.dk

Clinton og Bush skal lægge navn til amerikanske giganter

18.01.2025Maritimedanmark.dk

Fyrskibet Gedser Rev vender hjem efter restaurering

09.01.2025Maritimedanmark.dk

Danske krydstogtskibe mødtes i Antarktis

08.01.2025Maritimedanmark.dk

Trump vil omdøbe gigantisk havbugt

26.12.2024Maritimedanmark.dk

Containerskib kæntret i havn

Jobmarked

Se alle

Samsø Rederi

Trafikdirektør

Vi søger en dygtig, forretningsorienteret købmand med erfaring fra persontransport - evt. rederidrift.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

26.02.2025

ÆrøXpressen

ÆrøXpressen søger chefskipper

Er du frisk på udfordringer og klar til at tage roret på en færge i udvikling? Kunne du forestille dig. Det Sydfynske Øhav, som din kommende arbejdsplads? Så er det måske dig, vi leder efter!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.02.2025

Rohde Nielsen

Crew Manager

Do you want to be part of a growing industry in a global environment? We are looking for a new Crew Manager to set sail on a voyage with a life-changing carrier. Rohde Nielsen operates globally, and from our main office in Copenhagen, the crewing team supports the vessel and seafarers worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark