Mangelfuld plan årsag til rig-grundstødning
Et svækket slæbetov, barskt vejr og manglen på en stormberedskabsplan var hovedårsagerne til grundstødningen af semi-submersible riggen Transocean Winner i august 2016. Det skriver den britiske havarikommision, Marine Accident Investigation Branch (MAIB).
”Manualen indeholdt ikke nogen beredskabsplan for ugunstigt vejr eller henviser til passende steder at søge læ. Desuden blev der ikke oplyst om mulige tilflugtshavne ud for Skotlands nordvestlige kyst. Derudover var der ingen eksplicit instruktion til ALP Forward's kaptajn om at informere ALP i tilfælde af at vejret gav problemer for slæbebåden og bugseringen”, skriver MAIB i rapporten.
Den mangelfulde manual, der blev leveret til den hollandsk registrerede slæbebåd ALP Forward, som slæbte riggen, samt til Transocean og
Aqualis, undlod at give de oplysninger, der var nødvendige for at afslutte slæbet på en sikker måde.
Transocean Winner gik på grund ved Isle of Lewis efter tabet af slæbet fra ALP Forward. Slæbebåden var på vej fra Stavanger i Norge til Valletta på Malta, da riggen stødte på hårdt vejr vest for Hebriderne og efterfølgende gik på grund,, da slæbetovet sprængtes.
Effekten af vind og bølger på Transocean Winner førte til tabet af ALP Forwards evne til at kontrollere retning og hastighed for slæbet. Efter at være trukket bagud med slæbet i over 24 timer, svækkedes tovet på grund af de gentagne pludselige belastninger, og slæbebåden var ikke i stand til at etablere et nødslæbetov.
Hele rapporten med tillæg kan læses på engelsk HER
En kortere video af den grundstødte rig kan ses under teksten.
Kilde: MAIB