Mange tidligere helikopterstyrt i Nordsøen
Langt de fleste helikopterstyrt i Nordsøen de seneste 16 år er sket i den britiske del. En undersøgelse fra oktober 2012 af, hvor ulykkerne skete geografisk i perioden 1999 – 2009, viste, at 11 ud af 12 ulykker skete i den britiske sektor af Nordsøen.
Antallet af flyvetimer i den britiske sektor i perioden var færre end flyvetimerne i den norske sektor. Sammenlagt omkom 34 mennesker i forbindelse med de 12 ulykker. Siden er en række andre uheld kommet til, senest styrtet i går vest for Bergen på Turoy, der koste 13 personer livet.
Et andet helikopterstyrt fredag den 23. august 2013 i Nordsøen vest for Shetlandsøerne kostede fire personer livet. 14 af de i alt 16 passagerer og to besætningsmedlemmer overlevede styrtet, mens fire personer omkom.
Helikopteren blev ved styrtet slået i flere stykker, og stumperne blev fundet i vandet langs kysten. De 14 reddede blev fløjet til Gilbert Bain Hospital i Lerwick. De fire omkomne var alle britiske statsborgere.
Helikopteren, en Super Puma L2, var på vej fra Borgsten Dolphin olieboreplatformen til lufthavnen i Sumburgh, da kontroltårnet klokken 18.20 mistede radiokontakten med helikopteren. Helikopteren faldt ned to sømil vest for lufthavnen efter et pludseligt tab af kraft.
Dette styrt betød, at efterspørgslen og raterne for offshore supply skibe steg kraftigt, da helikoptere af EC225 Super Puma blev taget ud af drift i en periode. Super Puma’en en af de mest benyttede helikoptere til transport af mandskab til og fra olie- og gasplatforme i Nordsøen.
Airbus Helicopters har nedlagt forbud mod transport af passagerer med helikoptertypen, indtil årsagen til det norske styrt i går er fastslået. Det kan måske give lidt økonomisk luft til de rederier, der på grund af de lave oliepriser, har været nødt til at tage offshore supply skibe ud af drift.
Redaktionen