Mange nye skibe til offshoresektoren
Vindmølleparker på havet er en industri i rivende fremgang, og i kølvandet på de store installationsskibe følger et stort antal små passagerskibe. De holder reelt hele operationen i gang, ved at sejle montører og servicemedarbejdere til og fra møllerne.
En opgørelse foretaget for Maritime Danmark viser, at der lige nu er 52 enheder i fart, hvilket giver direkte beskæftigelse til rundt 300 personer, når der regnes med tre personer i hvert skib og to besætninger til hvert. Antallet af besætningsmedlemmer varierer dog lidt efter fartområde og andre krav.
De nyeste skibe til transport af montører er World Marine Offshores aluminiumstrimaraner fra Fjellstrand. De er bygget af Swath-princippet, der giver så lille skrog i vandet som overhovedet muligt og dermed mindske bevægelserne fra søens påvirkninger.
Det samme gælder Offshore Windpower (FOB)s katamaraner, der bygges af kulfiber ved værft i Skagen. De er udstyret med et avanceret monitoreringssystem, der aktivere pumper, som flytter vand mellem fire dele af skroget for at modvirke bølgebevægelserne i søen yderligere udover det de formindskede påvirkninger som Swath-skrogene giver.
DONG Energy’s flåde af passagerskibe fra Hvide Sande Skibs- & Bådebyggeri er udstyret med et avanceret gyro stabiliseringsanlæg. Det er oprindeligt udviklet til amerikanske lystbåde, men det har vist sig særdeles brugbart til sejladsen i Kattegat.
Over de seneste par år har især tre operatører markeret sig kraftig med betydelige udvidelser af flåden.
Det er det svensk-ejede Northern Offshore Service, der har den største flåde med 15 sejlende enheder og en i ordre til leveringen senere i år. Og det er de to norsk-ejede selskaber Fred Olsen Windcarrier og Offshore Windpower, der ejes af Fredrik Odfjell.
Læs hele artiklen i det nye nummer af magasinet Maritime Danmark herunder: