Man kan sikre sig - men det koster penge

Adm. direktør i firmaet International Maritime Protection, John Skovbo, undrer sig i dette læserbrev over, den for Danmark lokale opstandelse over kidnapningen af besætningsmedlemmer og forsøg på kapring.

International Maritime Protection / SIRAS Group, som arbejder inden for branchen, og laver en samlet risiko vurdering herunder bemander skibe med bevæbnet vagter, kan kun undre sig over den for Danmark lokale opstandelse over kidnapningen af besætningsmedlemmer og forsøg på kapring. (vi ser bort for de store personlige konsekvenser for den enkelte, men dette indlæg handler om hvad vi kan gøre)

Problemet er gammelt kendt i dag, holdningen fra skibsreder/operatør er at det skal løses på overstatligt niveau - men når det ikke sker, henholder man sig til BMP, men som vi har påpeget er det ikke nok. Low and slow i yderkant af risiko områderne SKAL have vagter og så skal de blive ombord i hele risiko området, og ikke blot i det område man tror er farligt.

Hvorfor går de 4-5 største rederier ikke sammen om at bestille en samlet beskyttelsespakke ... nej det er for dyrt - med risiko for besætning, last og skib.

Vi har set at når der ikke udarbejdes en korrekt risiko profil og man sætter sine vagter af for tidligt, så går det galt.

Man kan overveje:

At træne på sikkerheden: er skibet sikret og har man øvet sig på at blive udsat for angreb flere gange ?

Det gør seriøse firmaer med den enkelte besætning og betyder at den ankommer 2-3 dagen inden at man sejler ind i risikoområdet - men er det også nødvendig ?

bliver vi ofte spurgt,

for det koster jo ekstra !, helt rigtigt,

men i forhold til værdi af last, fartøjets vedligeholdelse, besætningens ve og vel samt evt. ekstra hyre af fartøjet når det ligger stille i 1-2 måneders tid, så er det småpenge!

Vi ser jo desværre, at moder fartøjs princippet er voksende og piraternes område bliver større, samtidigt er der ikke kommet nævne værdig flere flåde fartøjer til området, hvorfor at det alt andet lige,

vil øge den latente risiko for at blive angrebet.

Det officielle samfund har nu prøvet på at løse det via: transit korridor, ændre på BMP - Nato pigtråd, citadel osv. (alle tiltag som er en god ting), flåde fartøjer, helikopter og stadigvæk angribes den kommercielle trafik, samtidig med at piraternes metoder bliver mere barske.

Det sidste nye er så gidslerne tages med - hvad skal man så med et

citadeller/saferooms særligt også når hjælpe kommer for sent pga. det store område som skal overvåges ?

Problemet skal løses på land, (det tvivler jeg på at man pt. tør at gøre i Somalia) men nu er det jo ikke blot Somalia (failed state) men også fra steder som Yemen, Tanzania osv.

Man kan lægge sin ruter mere sydlig men det er en ekstra stor omkostning.

Så den langsigtede løsning ja, den har lange udsigter. Derfor, er den eneste løsning at hyre vagter med den rette baggrund, som vil stå vagt om besætning, last og fartøj - og kom ud over problemet.

Vi er bekendte med at, skibsredere /operatører siger, at det er en eskalering, og det er korrekt, men alternativet er, at tages til fange når man ikke kan løse problemet på overstatslig niveau - hvad vil piraterne så gøre ... måske større skiffere med tungere bevæbning...

Det vurderer vi ikke som et problem, da skifferne vil sejle langsommere, være lettere at genkende, kræve særdeles gode skytter i rum sø, bedre uddannelse.

Vi kan se vores spanske kollegaer som arbejder fast for den spanske fiske flåde i og omkring Seychellerne har afvist et antal angreb og fiskerne er trygge ved at have dem ombord, problemet er løst på den korte bane.

Et par afsluttende bemærkninger:

Hvorfor er der næsten ingen aktivitet fra den Egyptiske regering - som burde være utroligt interesseret i at angrebene stoppes for at få større indtægter fra Suez kanalen ?

Vi er bekendte med at skiffers, udrustning og nøgle personer fra tid til anden angribes af umærket helikoptere. Hvorfra mon det kommer ?

Piraterne vil lære at udføre nat angreb på skibs trafikken så vil problemet voksen ukontrolleret !

Slutteligt skal vi være glade for det hjælp som den internationale flåde yder i området, da den arbejder hårdt på at få problemet under kontrol.

Læserindlæg er ikke et udtryk for redaktionens holdning !

Relateret indhold

06.05.2024Maritimedanmark.dk

Royal Arctic Line besætter vigtige topposter

06.05.2024Maritimedanmark.dk

Fejl udsætter fuld produktion fra Tyra-feltet

06.05.2024Maritimedanmark.dk

Fragtskib rammer nordjysk bro

04.05.2024Maritimedanmark.dk

Sundbusserne indsætter endnu en færge

03.05.2024Maritimedanmark.dk

Rusland truer Danmark med gengældelse

03.05.2024Maritimedanmark.dk

Ny topchef i Samsø Rederi

03.05.2024Maritimedanmark.dk

Ærøxpressen fik underskud på 4 mio. kr.

03.05.2024Maritimedanmark.dk

Rix Munte flyttet fra ulykkesstedet

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Shipping Trainee

Are you dreaming of unfolding your talent and to work with shipping in an international agency company where no two days are alike? Then we can offer you an exciting and developing apprenticeship at Leth Danish Straits a subsidiary to Leth and Inchcape Shipping Services.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

23.05.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark