MAN indtræder i styregruppen for GSF
Formanden for Blue INNOship Kjartan Ross - der er Manager Business Development i MAN Diesel & Turbo – er indtrådt i styregruppen for Green Ship of the Future. Side GSF blev genetableret i august 2015, har der været et tæt samarbejde mellem de to initiativer.
Et af de områder som initiativerne vil se på i fællesskab er innovationsevnen i det Blå Danmark og evnen til at samarbejde om at skabe nye grønne løsninger på tværs af branchen.
Med Kjartan Ross får Green Ship of the Future samtidig endnu en virksomhedsrepræsentant i styregruppen, der i forvejen tæller DFDS, OSK ShipTech, Litehauz og OMT samt Rederiforeningen, Danske Maritime og Søfartsstyrelsen.
Green Ship of the Future blev genetableret i august 2015 efter en pause på ca. 3 år. De to første projekter, i anden omgang af GSF, er under afslutning og resultaterne forventes at foreligge i løbet af vinteren.
Projekterne afspejler medlemmernes interesser og er af meget forskellig karakter: I projektet RegionalECOfeeder arbejder en række virksomheder sammen om at udvikle et mere energieffektivt feeder design, mens man i 3D print i den maritime industri, ser på hvilke udviklingsmuligheder 3D print medfører for den maritime branche.
Når projekterne er afsluttet vil der blive igangsat nye projekter. Ønsker man at deltage i et samarbejdsprojekt i GSF skal man melde sig ind. GSF har lige nu 40 medlemmer der tæller både redere, underleverandører, forsknings- og uddannelsesinstitutioner mv. Fælles for alle medlemmer, er det at, man ønsker at være med til at drive den maritime branche mod en grønnere fremtid.
Kilde: Green Ship of the Future