Malik Arctica er på vej til Sydpolen
Royal Arctic Lines containerskib Malik Arctica har forladt de hjemlige farvande i Grønland og er på vej på endnu en tur til Sydpolen med forsyninger, maskiner og udstyr til forskningsstation placeret på den sydlige halvkugle.
”Vi er glade for og stolte af endnu engang at kunne tilbyde vore kunder i Antarktis den kernekompetence vi har, nemlig dét at kunne operere i svært tilgængelige arktiske egne. Samtidig udnytter vi ledig grønlandsk skibstonnage i en periode af året, der ligger uden for den normale travle sæson i Grønland”, siger Chief Commercial Officer, CCO Niels Clemensen, Royal Arctic Line.
For Royal Arctic Line og den rutinerede besætning ombord på Malik Arctica er der langt fra tale om en ny opgave.
Siden 2007, hvor Naja Arctica sejlede den nye forskningsstation Neumayer Station III på vegne af det tyske forskningsinstitut Alfred Wegener Institut (AWI), har rederiet på nær en enkelt sæson hvert år været beskæftiget med et skib ved Antarktis når vinteren og isen har lagt sig omkring Grønland
Således har søsterskibet til Malik Arctica, Mary Arctica, forsynet den norske station Troll fast de seneste 12 sæsoner, hvor også den tyske og belgiske station i enkelte tilfælde har været anløbet.
Aftalen for denne sæson er lavet med AWI og dets mægler i Sydafrika. Den tyske station Neumayer III ligger ved Atka Bay, hvortil der skal sejles forsyninger af brændstof, fødevarer og diverse maskiner. Malik Arctica har lastet i Bremerhaven og efter et stop i Cape Town, hvor de sidste friske forsyninger lastes ombord, går turen yderligere mod syd, hvor der venter en udfordrende opgave med losning til iskanten, som nogle steder kan være op mod 15 meter høj. Et enkelt løft får ekstra bevågenhed, når der skal håndteres en næsten 40 tons tung kran som skal benyttes ved Neumayer III stationen de næste par år.
Med højeste is-klasse for containerskibe og med forstærket skrog, er Malik Arctica specielt egnet til denne type operationer ved iskant. Royal Arctic Line sikrer altid, at der blandt besætningen er gengangere, som tidligere har opereret i området, med på togtet, så de kan give læring fra sig til besætningsmedlemmer som er der for første gang. Således sikres en såvel topprofessionel ydelse på den igangværende rejse, og også at denne kernekompetence fastholdes i rederiet for fremtiden - i et område på kloden, hvor navigation og operation er særligt udfordret af vanskelige is- og vejrforhold.
Redaktionen