MAIB advarer om voksdannelse efter uheld

En maskinassistent omkom og en maskinmester fik alvorlige forbrændinger, da der opstod en eksplosion i en kedel om bord på containerskibet Manhattan Bridge. Assistenten og maskinmesteren forsøgte at genstarte kedlen, da den automatiske tænding udeblev.

Kedlen havde flere gange svigtet på grund af tændingsfejl tidligere på dagen og blev genstartet af skibets andenmester. Efter ulykken blev voksagtige aflejringer, der var tilstrækkelige til at forårsage alvorlige brændstofforsyningsproblemer, fundet i kedlens destillat brændstofforsyningsfilter.

Brændstofprøver viste, at vokskrystaller, der er tilstrækkelige til at blokere filtrene, kan blive dannet ved en temperatur på 14° C eller derunder.

Luft- og havtemperatur på tidspunktet for ulykken ved Felixstowe var 4° C. Skibets brændstof, der var påfyldt to måneder tidligere, var blevet testet mod en ældre version af brændstofkvalitetsstandarden. Den ældre standard indbefattede ikke en test, der kunne fastslå temperaturen for voksdannelse.

Kravet om strengere regler for lavt svovludslip i svovludslipskontrolområder (SECAs), som f.eks. Nordsøen, har øget efterspørgslen efter marine brændstoffer med lavt svovlindhold. Nogle lavt svovl-MGO'er har højere paraffinindhold og er derfor tilbøjelige til at danne vokskrystaller under kolde forhold.

Japan Transport Safety Board (JTSB) gennemfører lige nu en undersøgelse af ulykken og vil senere komme med en rapport. MAIB har på baggrund af uheldet udsendt advarsler om, hvad der skal tages hensyn til ved valg af brændstof.

Nogle destillatbrændstoffer med lavt svovlindhold har et højt paraffinindhold og er derfor mere udsat for voksdannelse ved lave temperaturer.

Voksdannelse i brændstoffer kan forårsage filterblokering og forbrændingsproblemer.

Det er vigtigt, at skibsejere omhyggeligt overvejer de forventede luft- og havtemperaturer, når man køber svovlholdigt marine brændstof.

Ved koldt klima skal det visuelle udseende af destillatbrændstoffer overvåges nøje, for at identificere tegn på voksdannelse. Den første indikation er tydelig. Når brændstoffet når sin fordampningstemperatur bliver det mørkt og grumset.

Overvågning af brændstoffets temperatur, så der ikke sker voksdannelse er vigtigt.

Kilde: Marine Accident Investigation Branch

Relateret indhold

29.05.2024Maritimedanmark.dk

Kina afviser at svare på kabelbrud

29.05.2024Maritimedanmark.dk

Greenpeace klager over nyt dansk oliefelt

27.05.2024Maritimedanmark.dk

Truslen fra Houthier koster dyrt

25.05.2024Maritimedanmark.dk

Nyt piratangreb på fragtskib ud for Somalias kyst

25.05.2024Maritimedanmark.dk

Erfaren lods advarede om faren for brokollision i årevis

24.05.2024Maritimedanmark.dk

Afhøringerne af fem drabs-tiltalte fiskere afsluttet

24.05.2024Maritimedanmark.dk

Søværnet og fregat-besætning hædret med Søfartsprisen 2024

24.05.2024Maritimedanmark.dk

Krydstogtnetværk får nyt navn og udvidet formål

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Marine Operator

Join Unifeeder as a Marine Operator and embark on an exciting career in the dynamic world of shipping! If you're an experienced navigator or have a background in operational shipping, this opportunity in Aarhus is perfect for you.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord1

Vil du arbeide saman med oss på sjøen?

Fjord1 søker no etter dyktige vikarar til eit breitt spekter av sommarjobbar og vikariat innan navigasjon, matros, maskin og catering. Vårt behov er omfattande og strekker seg geografisk langs heile norskekysten.

Område

Norge

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Spændende og udfordrende job på Grønlands mest unikke arbejdsplads til søs – Kok søges til passagerskibet Sarfaq Ittuk.

Højsæsonen er så småt skudt i gang og vi søger derfor en engageret kok, der sammen med skibet Køkkenchef og ungkok kan være med til, at give gæsterne en uforglemmelig oplevelse ombord på Sarfaq Ittuk.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Kok

Da sommersæsonen nærmer sig skal Fjord Line bruge ekstra besætning til vores hold af Superhelte. Derfor søger vi dygtige kokke, som ønsker at prøve kræfter med livet til søs, samt opleve en helt ny type af frihed.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Søfartens Ledere

Dygtig og erfaren faglig sekretær/faglig konsulent til Søfartens Ledere

Er du en stærk forhandler med en passion for ansættelsesretlige problemstillinger samt rådgivning til medlemmer? Hvis ja, så søg stillingen her og vær med til at gøre en forskel for lederne i det maritime Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.06.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Færgesekretariatet

Sekretariatschef

Færgesekretariatet søger en ny sekretariatschef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

02.06.2024

Søfartsstyrelsen

Søfartsstyrelsen søger en projektleder

Søfartsstyrelsen søger en projektleder til Regulatory Future Lab (Future Lab)

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

29.05.2024

MARPRO Search & Selection

Shipping Trainee

Are you dreaming of unfolding your talent and to work with shipping in an international agency company where no two days are alike? Then we can offer you an exciting and developing apprenticeship at Leth Danish Straits a subsidiary to Leth and Inchcape Shipping Services.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark