MAIB advarer om voksdannelse efter uheld

En maskinassistent omkom og en maskinmester fik alvorlige forbrændinger, da der opstod en eksplosion i en kedel om bord på containerskibet Manhattan Bridge. Assistenten og maskinmesteren forsøgte at genstarte kedlen, da den automatiske tænding udeblev.

Kedlen havde flere gange svigtet på grund af tændingsfejl tidligere på dagen og blev genstartet af skibets andenmester. Efter ulykken blev voksagtige aflejringer, der var tilstrækkelige til at forårsage alvorlige brændstofforsyningsproblemer, fundet i kedlens destillat brændstofforsyningsfilter.

Brændstofprøver viste, at vokskrystaller, der er tilstrækkelige til at blokere filtrene, kan blive dannet ved en temperatur på 14° C eller derunder.

Luft- og havtemperatur på tidspunktet for ulykken ved Felixstowe var 4° C. Skibets brændstof, der var påfyldt to måneder tidligere, var blevet testet mod en ældre version af brændstofkvalitetsstandarden. Den ældre standard indbefattede ikke en test, der kunne fastslå temperaturen for voksdannelse.

Kravet om strengere regler for lavt svovludslip i svovludslipskontrolområder (SECAs), som f.eks. Nordsøen, har øget efterspørgslen efter marine brændstoffer med lavt svovlindhold. Nogle lavt svovl-MGO'er har højere paraffinindhold og er derfor tilbøjelige til at danne vokskrystaller under kolde forhold.

Japan Transport Safety Board (JTSB) gennemfører lige nu en undersøgelse af ulykken og vil senere komme med en rapport. MAIB har på baggrund af uheldet udsendt advarsler om, hvad der skal tages hensyn til ved valg af brændstof.

Nogle destillatbrændstoffer med lavt svovlindhold har et højt paraffinindhold og er derfor mere udsat for voksdannelse ved lave temperaturer.

Voksdannelse i brændstoffer kan forårsage filterblokering og forbrændingsproblemer.

Det er vigtigt, at skibsejere omhyggeligt overvejer de forventede luft- og havtemperaturer, når man køber svovlholdigt marine brændstof.

Ved koldt klima skal det visuelle udseende af destillatbrændstoffer overvåges nøje, for at identificere tegn på voksdannelse. Den første indikation er tydelig. Når brændstoffet når sin fordampningstemperatur bliver det mørkt og grumset.

Overvågning af brændstoffets temperatur, så der ikke sker voksdannelse er vigtigt.

Kilde: Marine Accident Investigation Branch

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Søfolk fri efter måneders fangenskab hos Houthierne

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Krigsrisikopræmier i Sortehavet tredoblet efter nye angreb

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Hapag-Lloyd byder på ZIM

04.12.2025Maritimedanmark.dk

CO-Søfarts formand Ole Philipsen er død

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Digitalt værktøj skal accelerere sikker grøn omstilling til søs

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Pirater bortfører ni søfolk fra dansk gastankskib

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk indblandet i sag om prisaftaler i Sydafrika

03.12.2025Maritimedanmark.dk

EU siger nej til russisk gas fra 2027

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course