Maersk Tankers lancerer digitalt selskab
Maersk Tankers opretter i dag et selvstændigt selskab, der skal udvikle og sælge softwareproduktet SimBunker, der kan nedbringe CO2 udledningen og optimerer skibes indtjening på tværs af tramp-industrien.
"Siden 2016 har Maersk Tankers arbejdet strategisk på at øge brugen af digitalisering og har udviklet digitale kapaciteter og produkter in-house, der har øget kunde- og partneroplevelsen og indgået strategiske digtale partnerskaber og alliancer. Dette spin-off er en direkte konsekvens og et bevis på de håndgribelige resultaer, der er opgået gennem de senere år,” skriver Maersk Tankers i en pressemeddelelse.
SimBunker optimerer skibes udgifter til brændstof ved at beregne de optimale løsninger for faktorer som hastighed, brændstofindkøb og rute.
“Gennem betydelige og strategiske investeringer har vi placeret Maersk Tankers som den digitale frontløber i tankskibsbranchen. Digitaliseringen vil forbedre kunde og partneroplevelsen, transformere vores forretning og bidrage til en mere effektiv drift til fordel for både bæredygtighed og rentabilitet. Det bliver stadig mere vigtigt i en tid, hvor shipping industrien må tilpasse sig for at påtage sig sin del i forhold til at løse de komplekse udfordringer, som klimaforandringer og nye lovgivningsmæssige krav stiller. Med det nye setup vil vi være i stand til at accelerere vores digitale strategi,” siger Christian M. Ingerslev, CEO i Maersk Tankers.
Chef for det nye selskab bliver Søren C. Meyer, der tiltræder i dag. Han kommer fra en stilling som Chief Asset Officer Maersk Tankers og vil primært hente medarbejdere til det endnu unavngivne nye selskab i Maersk Tankers eksisterende digitale team.
Maersk Tankers vil dog fortsat opretholde et internt digitalt team, der skal videreudvikle eksisterende produkter, bringe nye idéer til bordet i tæt samarbejde med CargoMetrics Technologies, som Maersk Tankers købte sig ind i i 2017.
Kilde: Maersk Tankers