Mærsk tabte næsten to mia. dollar i 2016
A.P. Møller - Mærsk A/S fik et samlet tab for året på 1,9 milliarder USD, påvirket af nedskrivninger på i alt 2,7 milliarder i Maersk Drilling og Maersk Supply Service som en konsekvens af den markante overkapacitet og lavere langsigtede forventninger til efterspørgslen.
Årets resultat blev det værste i selskabets lange historie og ifølge JP Finans dermed også det største underskud i Danmarkshistorien.
”Vi opnåede et underliggende resultat på 711 millioner USD, hvilket er på niveau med vores guidance, men klart utilfredsstillende. Den væsentligste årsag var et tab i Maersk Line”, siger Group CEO Søren Skou.
Årets omsætningen i koncernen faldt i 2016 til 35,5 milliarder dollar fra 40,3 milliarder i 2015. det skyldtes overvejende
lavere gennemsnitlig containerfragtrater og lavere oliepris.
Driftsomkostningerne faldt med 2,6 milliarder dollar primært som følge af lavere brændstofpriser og fokusering på omkostningseffektivitet på tværs af alle virksomheder.
Omsætningen i 4. kvartal 2016 blev på blev på 5,3 milliarder dollar mod 5,2 milliarder dollar i 2015. Resultatet efter skat viste et underskud på 146 millioner dollar, lidt mindre tabet på 182 millioner dollar i samme kvartal året før.
I 2017 forventer A.P. Møller - Mærsk A/S at levere et underliggende resultat over 2016, først og fremmest drevet af en forbedring af det underliggende resultat med mere end en milliard dollar i Maersk Line sammenlignet med 2016.
Maersk Line kom ud af 2016 med et underskud på 376 miillioner dollar mod et overskud på 1,303 milliarder dollar i 2015. Det skyldes ringe markedsforhold, der førte til lavere fragtrater. Omsætningen blev på 20,7 milliarder dollar eller 13 procent lavere end i 2015, 23,7 milliarder.
Maersk Oil fik I 2016 et overskud på 477 millioner USD mod et tab på 2,1 milliard USD i 2015. Omsætningen faldt i 2016 til 4,8 milliarder dollar fra 5,6 milliarder året før. Den gennemsnitlige oliepris var på 44 USD per tønde i 2016 mod 52 USD i 2015. Det underliggende resultat på 497 millioner USD var positivt påvirket af reduktioner i driftsomkostninger på 36 procent.
Maersk Drilling kom ud af 2016 med et underskud på 694 millioner dollar i 2016 mod et overskud på 751 millioner dollar i 2015. Omsætningen faldt fra 2,5 milliarder dollar i 2015 til
2,3 milliarder i 2016.
APM Terminals oplevede et mindre fald i indtjeningen, der blev på 438 millioner dollar i 2016 mod 654 millioner dollar i 2015. ROIC blev på 5,7 pct. i 2016 mod 10,9 pct. året før. Omsætningen lå begge år lige omkring 4,2 milliarder dollar.
Maersk Supply oplevede en voldsom nedgang i indtjeningen i 2016. Det blev til et underskud på 1.228 millioner dollar mod et lille overskud på 147 millioner dollar i 2015. Omsætningen faldt til 386 millioner dollar fra 613 millioner i 2015.
Maersk Tankers kom ud af 2016 med et lille overskud på 62 millioner dollar i 2016 mod et overskud på 162 millioner dollar i 2015. Omsætningen blev på 877 millioner dollar et fald fra 1,06 milliarder dollar i 2015.
Svitzer kunne notere et overskud på 91 millioner dollar i 2016. En mindre nedgang i forhold til 2015, hvor resultatet blev 120 millioner dollar. Årets omsætning blev på 642 millioner dollar, et mindre fald i forhold til 2015, hvor tallet lød på 669 millioner dollar.
Damco oplevede med et overskud på 31 millioner dollar en forbedring i forhold til 2015, hvor det landede på 19 millioner dollar. Overskuddet voksede en smule til trods for nedgang i omsætningen fra 2,7 milliarder dollar i 2015 til 2,5 milliarder i 2016.
Kilde: A.P. Møller-Mærsk